איך אני אמור לתפעל עסק כשבלילה אחד איבדתי את כל מה שהיה לי? הכבוד האבוד של בעלי העסקים המקומיים

איך אני אמור לתפעל עסק כשבלילה אחד איבדתי את כל מה שהיה לי? הכבוד האבוד של בעלי העסקים המקומיים
אייל ברנר, קרדיט מיכל אסולין

בין מלחמה ואזעקות לשגרה מתעתעת: בעלי העסקים המקומיים מנסים לשרוד בשיניים

בתקופה זו של חירום מתמשך, שבה הביטחון האישי מתערער, עבור בעלי עסקים קטנים באיזור, זו מלחמה הישרדותית יום יומית- וזה לא עוד מהלך של מיתוג. זהו מאבק על נראות אנושית, המשכיות, ולעיתים- על הזהות.

מאז ה-7 באוקטובר ועד היום, מדינת ישראל חווה בהמשכיות מערכות ביטחוניות משמעותיות וקשות. כשהחיים האישיים מוקפאים, קשה לדבר על חיים עסקיים. ובכל זאת, מאות אלפי בעלי עסקים מקומיים ממשיכים לתחזק- לעיתים בשארית כוחותיהם את העסק, גם כשאין אופק ברור, גם כשההכנסות צונחות, וגם כשהלקוח לא באמת פנוי להוציא כסף. אך השאלה שאינה נשאלת, היא מה עושים אלו שגם איבדו את בתיהם במלחמה הזאת? איבדו את כל מה שהיה להם ברגע?

לראשונה בהיסטוריה של המדינה, חלק מבעלי העסקים עומדים בפני מצב שלא היה מעולם. לחלקם נהרס הבית ואיתו גם העסק, ובעלי העסקים מוצאים את עצמם חסרי אונים אל מול מציאות אכזרית וקשה, בה איבדו את הכל- את הבית, את הרכוש, הזכרונות, ויחד איתם גם את התקווה שמשהו יסתדר. המדינה אומרת שתפצה בכסף, אבל האם היא תפצה על כך שמאבדים לקוחות? על המוניטין? על הביטחון התעסוקתי שאבד?

בשונה מתאגידים גדולים שיכולים להרשות לעצמם לייצר תנועה עם קמפיינים וגיבוי תקציבי, בעלי העסקים הקטנים נשענים ברובם על קשרים אישיים, על קהילת לקוחות מקומית, לעיתים ממש שכונתית. בזמן מלחמה, החוט הזה שמחבר בין בעל העסק לבין הלקוח הופך לדק במיוחד.

אז מה אפשר לעשות?
במקרים כאלו, אנו נדרשים לפעול בדרכים יצירתיות על מנת להרים את עצמנו ואת העסק מחדש. בהיעדר תנועה בעסקים, בלי פעילות שגרתית, חשוב לשתף את הלקוחות והקהילה בה אנו מתנהלים, ע"מ לתת להם תמונה ברורה של המצב, ואף במקרים מסוימים לגיוסם למען העסק. כמו כן, נראות ברשתות החברתיות ושיתופי פעולה עם בעלי עסקים אחרים- אפילו שלא בהכרח קשורים אחד לשני, זה הזמן לצאת מהקופסה וליצור שיתופי פעולה שיביאו לקוחות.
כמו כן, נדרש לדעת לתפעל את העסק בתנאים הנוכחיים, בין אם זה לעבור למתכונת דיגיטלית, לשנות את דרכי הפעולה שלנו בעסק ב180 מעלות, או אפילו "להשאיל" את הלקוחות לחבר קרוב שגם בעל עסק לתקופה זמנית עד שנשתקם. בכל מקרה- אסור להרים ידיים כשמדובר במפעל החיים של עצמך.

מעבר להכל, יש כאן שאלה רחבה יותר שכולנו צריכים לשאול את עצמנו כחברה-

האם החברה הישראלית עדיין יודעת לתמוך בעצמאים ובעסקים המקומיים כשהם נלחמים לא רק על פרנסתם, אלא על זהותם?

הקיום השברירי של העסקים הקטנים בתקופה הזו, דווקא עכשיו הוא עדות לעוצמה מסוג אחר- לא של פרסום נוצץ, אלא של קשר אנושי, של עיקשות, ושל תקווה שמסרבת להיכנע.

כותב המאמר: אייל ברנר, מנכ"ל מרכז פסיפס להדרכות בתחומי העסקים והחברה.

מאמרים נוספים
שיתוף פעולה מרגש: תור גרופ נציגת לגו בישראל מצטרפת לחודש המודעות לסרטן השד ותורמת לאגודה למלחמה בסרטן
לרגל חודש המודעות הבין-לאומי לקידום המאבק בסרטן השד, חברת תור...
איזון גוף נפש
חשיבות ה-איזון גוף נפש בעולמנו הדינמי והמהיר, שמירה על איזון גוף...
קורס פדיקור רפואי מחיר
מהו פדיקור רפואי? פדיקור רפואי הוא טיפול מקצועי המיועד לשמור על...
We Will Dance Again - מיצג הזיכרון של קהילת הנובה מגיע לראשונה לאירופה
ב־7 באוקטובר 2025, במלאת שנתיים לטבח, ייפתח לציבור בברלין מיצג...
הצהרת סטייל: רשת גלי משיקה קולקציית סניקרס עדכנית לנשים לסתיו חורף 2025-2026
עונת המעבר כבר כאן וזה הזמן המושלם להתחדש, את הסנדלים...
כך תדעו תמיד איפה לחבר את הרכב החשמלי שלכם
מהפכת הרכב החשמלי כבר כאן, ויותר ויותר נהגים בישראל מגלים...
רשת JACK KUBA למען הקהילה: לרגל חודש המודעות לסרטן השד, חלק מהכנסות הפריטים הוורודים שימכרו במהלך חודש אוקטובר יתרם לעמותת "חלאסרטן"
לרגל חודש המודעות לסרטן השד, שחל בחודש אוקטובר, יוצאת רשת...
מהמערב הפרוע עד המסלול: קולקציית הדנים החדשה של H&O נחתה בישראל
מותגים בינלאומיים לצד מותגי הבית מתכתבים עם הטרנדים הלוהטים בעולם...
מפסלים חיים בצפון, פסטיבל אתגרים ועד מוזיאון פופ-אפ: אטרקציות חינם לחול המועד סוכות
מדריך לאירועי החג ברחבי הארץ: פסטיבלים ויראליים עם כוכבי רשת,...
רשת H&O עולה בקמפיין משפחתי ששם במרכז את הדנים ויחשוף מגוון מותגים מובילים בעולם לצד מותגי הבית היקף ההשקעה בקמפיין נאמד ב : 1 מיליון ש"ח
רשת האופנה H&O עולה בקמפיין אסטרטגי בתחום אופנת הדנים, במסגרתו...
דילוג לתוכן