איך אני אמור לתפעל עסק כשבלילה אחד איבדתי את כל מה שהיה לי? הכבוד האבוד של בעלי העסקים המקומיים

איך אני אמור לתפעל עסק כשבלילה אחד איבדתי את כל מה שהיה לי? הכבוד האבוד של בעלי העסקים המקומיים
אייל ברנר, קרדיט מיכל אסולין

בין מלחמה ואזעקות לשגרה מתעתעת: בעלי העסקים המקומיים מנסים לשרוד בשיניים

בתקופה זו של חירום מתמשך, שבה הביטחון האישי מתערער, עבור בעלי עסקים קטנים באיזור, זו מלחמה הישרדותית יום יומית- וזה לא עוד מהלך של מיתוג. זהו מאבק על נראות אנושית, המשכיות, ולעיתים- על הזהות.

מאז ה-7 באוקטובר ועד היום, מדינת ישראל חווה בהמשכיות מערכות ביטחוניות משמעותיות וקשות. כשהחיים האישיים מוקפאים, קשה לדבר על חיים עסקיים. ובכל זאת, מאות אלפי בעלי עסקים מקומיים ממשיכים לתחזק- לעיתים בשארית כוחותיהם את העסק, גם כשאין אופק ברור, גם כשההכנסות צונחות, וגם כשהלקוח לא באמת פנוי להוציא כסף. אך השאלה שאינה נשאלת, היא מה עושים אלו שגם איבדו את בתיהם במלחמה הזאת? איבדו את כל מה שהיה להם ברגע?

לראשונה בהיסטוריה של המדינה, חלק מבעלי העסקים עומדים בפני מצב שלא היה מעולם. לחלקם נהרס הבית ואיתו גם העסק, ובעלי העסקים מוצאים את עצמם חסרי אונים אל מול מציאות אכזרית וקשה, בה איבדו את הכל- את הבית, את הרכוש, הזכרונות, ויחד איתם גם את התקווה שמשהו יסתדר. המדינה אומרת שתפצה בכסף, אבל האם היא תפצה על כך שמאבדים לקוחות? על המוניטין? על הביטחון התעסוקתי שאבד?

בשונה מתאגידים גדולים שיכולים להרשות לעצמם לייצר תנועה עם קמפיינים וגיבוי תקציבי, בעלי העסקים הקטנים נשענים ברובם על קשרים אישיים, על קהילת לקוחות מקומית, לעיתים ממש שכונתית. בזמן מלחמה, החוט הזה שמחבר בין בעל העסק לבין הלקוח הופך לדק במיוחד.

אז מה אפשר לעשות?
במקרים כאלו, אנו נדרשים לפעול בדרכים יצירתיות על מנת להרים את עצמנו ואת העסק מחדש. בהיעדר תנועה בעסקים, בלי פעילות שגרתית, חשוב לשתף את הלקוחות והקהילה בה אנו מתנהלים, ע"מ לתת להם תמונה ברורה של המצב, ואף במקרים מסוימים לגיוסם למען העסק. כמו כן, נראות ברשתות החברתיות ושיתופי פעולה עם בעלי עסקים אחרים- אפילו שלא בהכרח קשורים אחד לשני, זה הזמן לצאת מהקופסה וליצור שיתופי פעולה שיביאו לקוחות.
כמו כן, נדרש לדעת לתפעל את העסק בתנאים הנוכחיים, בין אם זה לעבור למתכונת דיגיטלית, לשנות את דרכי הפעולה שלנו בעסק ב180 מעלות, או אפילו "להשאיל" את הלקוחות לחבר קרוב שגם בעל עסק לתקופה זמנית עד שנשתקם. בכל מקרה- אסור להרים ידיים כשמדובר במפעל החיים של עצמך.

מעבר להכל, יש כאן שאלה רחבה יותר שכולנו צריכים לשאול את עצמנו כחברה-

האם החברה הישראלית עדיין יודעת לתמוך בעצמאים ובעסקים המקומיים כשהם נלחמים לא רק על פרנסתם, אלא על זהותם?

הקיום השברירי של העסקים הקטנים בתקופה הזו, דווקא עכשיו הוא עדות לעוצמה מסוג אחר- לא של פרסום נוצץ, אלא של קשר אנושי, של עיקשות, ושל תקווה שמסרבת להיכנע.

כותב המאמר: אייל ברנר, מנכ"ל מרכז פסיפס להדרכות בתחומי העסקים והחברה.

מאמרים נוספים
מותג האופנה החדש של השחקן בר ברימר CABO פותח פופ-אפ ראשון בקניון עופר רמת אביב
הפופ אפ החדש יפעל לחודש ימים והוא כולל מגוון בגדי...
מייבאים מחו"ל: כך תבחרו שירות שילוח שמתאים לכם
המסחר הבינלאומי מעולם לא היה נגיש יותר. יבואנים קטנים, חנויות...
רשת ניין ווסט יוצאת במבצע: עד 70% הנחה - על קולקציית קיץ
רשת ניין ווסט יוצאת במבצע במסגרתו: עד 70% הנחה על...
חברת נירעותק זוכה בתמיכת רשות החדשנות לפיתוח טכנולוגיה פורצת דרך שתחסוך מיליוני טונות פסולת מדי שנה
חברת  נירעותק מקיבוץ ניר דוד זכתה בתקציב מחקר ופיתוח יוקרתי...
תיק שעושה גלים
TAKEANAP  משיקה תיק מגבת רב־שימושי, עשוי 100% כותנה סרוקה, במראה...
מותג בגדי הים של הסלבס וכוכבות הרשת e BIKINI משיק פופ אפ ראשון בעופר הקניון הגדול פתח תקווה
מותג בגדי הים של הסלב וכוכבות הרשת e BIKINI, האהוב...
כשהקיץ מתחמם – כוס ששומרת על הקור
מותג התינוקות NUBY משיק כוס אימון מבודדת עם שאקל, שתשמור...
סייל הקיץ הגדול של בית האופנה GOLBARY
עד 50% הנחה על קולקציית קיץ  2025 בית האופנה GOLBARY יוצא...
ויצו מציינת את שבוע ההוקרה לצוותים במעונות היום של ויצו הפועלים ברחבי ישראל
האגף לגיל הרך של ויצו קיים השבוע את שבוע ההוקרה...
אירוע הספורט המוטורי הגדול של הקיץ: מרוץ ה-Drift Fest מבית RACE MASTERS
אליפות ישראל בנהיגת דריפטים יתקיים השבוע   בשלישי ורביעי ה  15-16/7...
דילוג לתוכן