כבר הרבה שנים שהוא שוכב לכם במגירה או מונח בתיקייה על המחשב. כבר זמן רב, אולי כמה חודשים אולי כמה שנים, שאתם שופכים את הלב שלכם על הנייר וחולקים את המחשבות שלכם עם העולם. אלא שאתם עדיין לא מוכנים לעשות את השלב הבא, לקפוץ למים ולהוציא את הספר לאור.
זה מרגיש כמו ללדת ילד נוסף, לפחות ככה זה היה עבורי. הרגשתי מוצפת, רציתי לבכות ולצחוק באותו הזמן כשהחזקתי ביד את העותק המודפס הסופי של הספר שלי – "תהיה לי הים". שעות של כתיבה, דמויות ששינו את פרצופן שוב ושוב, סופים שהתחלפו בטוב ורע וחוזר חלילה התגבשו בסופו של דבר לבייבי שלי, לספר שלי.
תהליך ההוצאה לאור לא היה פשוט כי זהו ספרי הראשון וכשחיפשתי מידע בנושא, לא ממש מצאתי מידע לכן החלטתי לשתף אתכם ב- 3 דברים שחשוב לדעת לפני שמוציאים ספר לאור:
- הכל מתחיל בחזון – עוד לפני שיצרתם קשר עם הוצאות לאור, חשוב שתאמינו בספר שלכם. עיצמו את עיניים, קחו נשימה עמוקה, הרגיעו את הלב המתרגש ודמיינו את הספר שלכם מונח על מדף הספרים בחנות. עופו הכי גבוה עם הדמיון שלכם! דמיינו את עצמכם מספרים לחברים ולמשפחה שהספר שלהם הוא רב מכר, שימו לב לכל הפרטים הקטנים שעולים בדמיון שלכם. כשתפקחו את העיניים, רשמו מה ראיתם. זה דף שתחזרו אליו מדי פעם, כדי לראות מה התממש ומה עדיין לא. תהיו בטוחים שרוב הדברים יתממשו. זוכרים מה אמר הרצל – אם תרצו אין זו אגדה.
- הכירו את הקוראים – הספר שלכם יתעורר לחיים בידיהם של הקוראים. כדי להגיע לכמה שיותר קוראים, עליכם לבנות תכנית פעולה שתעזור לכם למצוא אותם, הרי זה לא מספיק לכתוב ספר אתם גם רוצים למכור אותו. מה שעזר לי היה לעשות דימיון מודרך ולראות איך נראה הקורא האידיאלי לספר שלי. קחו כמה נשימות עמוקות ומשחררות, עצמו עיניים ודמיינו את הקורא האידיאלי שלכם – איך הוא נראה? בן כמה הוא? איפה אוהב להסתובב? איפה יכול לשמוע על הספר שלכם? עכשיו כשיש לכם דמות בראש, דמיינו שאתם יושבים בבית קפה על כוס קפה או תה או כל משקה אחר האהוב עליכם ומנהלים שיחה על הספר שלכם. זאת ההזדמנות שלכם לספר לקורא האידיאלי על הספר, להציג את הספר, לעניין את הקורא. אחרי שתעשו את השיחה הזו איתו, יהיה לכם קל יותר למכור את הספר להוצאת הספרים. פנייה ממוקדת אל קהל היעד היא אחת מהשלבים הקריטיים בהצלחה של ספר.
- הספר שלכם הוא המקפצה שלכם – גם אם המקצוע לכם לא קשור לכתיבה ולא קשור לנושא הספר, עדיין, תגלו שברגע שאתם מספרים בעבודה שכתבתם ספר, תזכו להערכה גדולה יותר מהקולגות או מלקוחות שלכם. בפן האישי, תבינו שכתיבת ספר זה הטבעת חותם. זה משהו שנשאר, גם כשאתם לא בסביבה. מרגע שכתבתם ספר, הפכתם לאנשים שמשפיעים על אנשים אחרים, אלו שקוראים את הספר שלכם. השפעה זה כוח גדול וגם אחריות גדולה. תחשבו אלו אנשים השפיעו אליכן או עוררו השראה? איך הם מתנהגים? מה ההרגלים של האנשים האלו. מדי פעם תבדקו האם אתם מתנהגים כאנשים שמשפיעים לטובה על אחרים? וחברו אותם אל הדרך בה אתם כותבים את הספר שלכם ומפרסמים אותו.
עבורי, הכתיבה היא מתנה לחיים. הכתיבה תמיד זמינה ולא דורשת כלים מיוחדים – מספיק דף ועט או מקלדת ומסך כדי לתת דרור למחשבות, לרגשות, להרהורים, לכל מה שאי אפשר או לא רוצים לומר בקול רם.
עבורי הדף ריק הוא אף פעם לא ריק באמת. בתוך הריק הזה, טמון פוטנציאל עצום שאפשר לגלות עם התמדה ותרגול, רצון אמיתי, דמיון ויצירתיות. את כל אלה אני מביאה לידי ביטוי בסדנת הכתיבה שאני מעבירה – "מתנת הכתיבה, סדנה בה כל אחד מגלה את הפוטנציאל האישי הטמון בו.
בכל אחד מאיתנו טמון סופר, כל אחד מאיתנו יכול לכתוב. לחלקינו זה "זורם טבעי" לחלקינו זה דורש מאמץ, אבל זה אפשרי, בכל גיל רק צריך להתחיל.
נטלי בירקן, מנחת סדנאות כתיבה ומחברת הספר 'תהיה לי הים'