לרגל יום החתול הבינלאומי סימני זיהוי ואופן האכלה של חתולי רחוב וחתולי מחמד

לרגל יום החתול הבינלאומי   סימני זיהוי ואופן האכלה של חתולי רחוב וחתולי מחמד
צילום - צמח תערובות-ישראפט

 

לרגל יום החתול הבינלאומי, החל השבוע- מסימני זיהוי ואופן האכלה של חתולי רחוב וחתולים ביתיים מאת 

ד"ר עדי אילון-גלעד, וטרינרית בתשלובת "צמח תערובות", ספקית מזון בריא ומזין, מהגדולות בארץ לחיות מחמד.

חתולי הבית הינם יונקים טורפים ליליים מבויתים, הנפוצים ברוב חלקי העולם. חלקם מגודלים כחיות מחמד והאחרים הם חתולי רחוב שננטשו על ידי בעליהם או נולדו ברחוב. תופעת חתולי הרחוב קיימת ברוב מדינות העולם ובהן ישראל. על-פי הערכות שונות, ישנם בעולם כ-600 מיליון חתולים, כולל חתולי רחוב וחתולי מחמד ובישראל למעלה ממיליון חתולי רחוב (לא כולל נתונים על חתולי מחמד).

ארה"ב מובילה עם 75 מיליון חתולים ואחריה סין עם 53 מיליון ורוסיה עם קרוב ל-18 מיליון חתולי רחוב.

בדרך כלל מבחינים בין חתולי רחוב לחתולים המטופחים כחיות מחמד, אך גם בקרב חתולי הרחוב קיימות שתי תתי-קבוצות בעלות הבדלים משמעותיים, שבאים לידי ביטוי ביחסים ואינטראקציות עם בני האדם. הקבוצה הראשונה, חתולים שנולדו ברחוב והשנייה, חתולים מבויתים חלקית שהם חתולים שננטשו על ידי בעליהם, או שהואכלו על ידי בני אדם בתקופת הגורות. ידיעת ההבדלים יכולה לעזור לנו לדעת באיזה אופן כדאי לגשת לחתול ולהעניק לו סיוע יעיל במידת הצורך.

צילום – צמח תערובות-ישראפט

חתולי מחמד מבויתים ידידותיים לבני אדם ונהנים מחברתם. כאשר חתלתול לא מתרגל לבני הבית בשלב הקריטי הזה, הוא יגדל עם סלידה מבני אדם ולא יתאים למחייה בבתים.

חתולי רחוב מבויתים חלקית (stray cat) חוו בשלב מסוים בחייהם מגע עם בני אדם. הם יהיו תחילה ידידותיים לבני אדם, כמו חיות המחמד, אך עם הזמן עלולים להפוך ליותר חשדניים, ככל שהמגע פוחת ולהידמות לחתולים שנולדו ברחוב וגדלו ללא קשר עם בני אדם (feral cat). עם זאת, תחת הנסיבות הנכונות וזמן התאקלמות הם יכולים להפוך חזרה לחתולי מחמד.

מדוע חשובה ההבחנה? חתולי רחוב שעברו ביות יכולים להתאים את עצמם מחדש לבני אדם ולהיות מאומצים. אם החתול ירגיש מאוים יהיה קשה להבחין האם עבר ביות, אך ניתן להתבונן עליהם כשהם במצב רגוע ולזהות אותם על ידי כמה הבדלים:

חתולי רחוב מבויתים חלקית- עשויים לגשת לבני אדם, בתים או מכוניות, רוב הסיכויים שיסתובבו לבד,  ינועו ויתהלכו כמו חתול מחמד, עם זנב מורם הנחשב לסימן של ידידות, הם כנראה ימצמצו, או ייצרו קשר עין עם בני אדם. הם יכולים ליילל (מיאו) או להגיב לקולות אנושיים, ניתן יהיה לראות אותם בעיקר בשעות היום ומראה פרוותם פרוע ומלוכלך.

חתולי רחוב שלא עברו ביות כלל- לא ייגשו לבני אדם וכנראה יסתתרו כדי להימנע מהם, יחיו בלהקה, יזדחלו ויתכופפו כדי להישאר קרובים לקרקע ולהגן על גופם עם הזנב, לא סביר שייצרו קשר עין, לא ישמיעו קולות יללה מפונקים וגרגורים, יסתובבו לרוב בשעות הלילה ופרוותם נקייה ומטופחת, כי הם יודעים לדאוג לעצמם, ללא תלות בבני-אדם. 

האכלת חתול ביתי- כאשר כלב מסרב לאכול אפשר להמתין מעט (עד יממה ולא יותר). אך לא מומלץ להתנהג כך בכל הקשור לחתולים. חתולים עלולים להרעיב את עצמם עד כדי גרימת נזק כגון פגיעה בכבד. חתולים נוטים להיות בררנים יותר באוכל שלהם בהשוואה לכלבים ונוטים להתרגל לסוג מסוים של מזון. לכן, אם מחליפים לחתול את סוג האוכל והוא מסרב לאכול, כדאי לחזור לאוכל הקודם שהוגש לו, על מנת שלא ירעיב את עצמו. מסיבה זו כדאי להרגיל גורי חתולים מגיל צעיר לאוכל יבש, שנחשב מאוזן ומומלץ יותר מרטוב וגם להחליף להם מדי פעם את סוג המזון כדי שלא יתרגלו לסוג אחד ויסרבו לאכול משהו אחר ובכל מקרה לא מומלץ להאכיל חיות מחמד בשאריות מזון של בני האדם (מומלץ מזון מלא יבש).

האכלת חתולי רחוב- חתולי רחוב רבים נמצאים במצב של רעב מתמשך וניזונים בעיקר מאוכל שהם מוצאים בפחי אשפה. בנוסף הם צדים בעלי חיים קטנים, כמו ציפורים, מכרסמים, זוחלים וחרקים. עם עליית המודעות לרווחת בעלי החיים, מתנדבים רבים מאכילים את החתולים באופן עצמאי או מאורגן. על פי ההמלצות, יש לדאוג למי שתייה והאכלת חתולי הרחוב במזון יבש ואיכותי, בזמנים ומקומות קבועים, בכמות הנדרשת לכל ארוחה, תוך הקפדה על מתחם ההאכלה, שלא מהווה מטרד לתושבים ושאינו מסכן אותם והרחק משטחים טבעיים שיש בהם חיות בר.

במפעל "צמח תערובות" דואגים לרווחת חתולי הרחוב. הוקמה פינת האכלה ושתייה מסודרת בתוך תחום המפעל, באזור המשרדים ובמרחק מאזור הייצור. על מנת לשמור על גודל אוכלוסייה קבוע, מתבצעים במימון המפעל באופן שוטף ניתוחי עיקור/סירוס וחיסונים כנגד כלבת. בסיום ההתאוששות משוחררים החתולים חזרה בסמוך לפינת ההאכלה. 

לפרטים נוספים צמח ישראפט- https://www.zipet.co.il/

מאמרים נוספים
עיצומה של עונת הנדידה: חילוצי שקנאים
עמותת "למען חיות הבר", הפועלת ללא מטרות רווח, הצילה בשבועות...
מעמק הירדן לבירת פולין
'צמח תערובות' מקבוצת 'צמח שאן', הציגה את סדרת 'Kennel Select',...
הדברה בירושלים
כיצד נדע מה הטיפול הנכון לכל מזיק?
לטפל נכון בהתאם לכל מזיק פשפשים, נמלים, טרמיטים, עכברים וגם חולדות...
גור שועלים ניצל בנס בנוקדים
"בזכות העירנות של אנשים הצלחנו להציל גור שועלים- למרבה הפלא...
מחקר חדש גילה - קשר מפתיע בין תופעת גירוד רהיטים- לבין מידת הקרבה הרגשית של החתולים לבעליהם
לציון יום החתול הבינלאומי 8.8- מחקר חדש שנערך על ידי...
תערוכה חדשה לכל המשפחה של מוזיאון פתח תקוה לאמנות וגן החי בפתח תקוה - 30.6-12.11.2022
תערוכה ייחודית שתפתח שבוע הבא, כחלק משיתוף פעולה ייחודי וראשון...
לרגל יום האוקיינוסים הבינלאומי שחל ב 8.6 הרבלייף העולמית הכריזה על שותפות עם 'פלסטיק בנק' במטרה לשפר את מצב האוקיינוסים בעולם
השאיפה: למנוע מלמעלה מ-180,000 ק"ג פלסטיק לזרום לאוקיינוסים עד סוף...
לחבר הנאמן שלכם מגיע את הטוב ביותר!
לא כל אוכל מתאים עבור חיית המחמד שלכם. ישנם מאכלים...
היפותרמיה בחיות מחמד
מאת ד"ר עדי איילון-גלעד וטרינרית במפעל "צמח תערובות" החורף בעיצומו, הטמפרטורות...
התחרות הבינלאומית לדייג ספורטיבי של קרפיון תמשך 125 שעות ברציפות ללא הפסקה!
 בהשתתפות 24 קבוצות מקצועיות  בחופי איגוד ערים כינרת - 9-14...
דילוג לתוכן