תופעות חורף בריאותיות: כך תשמרו על הבריאות

0
334
תופעות חורף בריאותיות: כך תשמרו על הבריאות
מקור pixabay

עונת החורף מביאה איתה שלל תופעות בריאותיות או מחלות, שתופסות כל אחד ואחת מאיתנו בשלב מסוים במהלך החורף לפחות פעם אחת. מחלות ותופעות אלו חוזרות בחורף משום שאנשים נוטים להידבק יותר במחלות אחד מהשני במקומות סגורים, בהם הם מצטופפים בעקבות הקור. תופעות אלו יכולות להעיד על מחלה, ועל כך יחליט רק רופא, אבל במקרים מסוימים ניתן להתגונן ולטפל בתופעות עד שיחלפו. הכירו את תופעות החורף ואת דרכי ההתמודדות איתן.

שיעול

השיעול המציק יכול להופיע בתחילת החורף וללוות אותנו מספר ימים עד שבועות. אצל חלק מהאנשים מדובר בתגובה שנגרמת בגלל גירויים במערכת הנשימה, ולעתים מדובר במקרים של שיעול עם ליחה, שיעול רטוב המלווה בהפרשת ליחה, שלרוב תהיה חומה או צהובה. במקרים רבים שיעול עם ליחה הוא תסמין של מחלה, ועל כן יש לגשת לאבחנה וטיפול אצל רופא. אפשר לטפל בשיעול טורדני שכזה באמצעות תרופות הניתנות ע”י רופא, או מוצרים מכייחים (מוצרים שמסייעים בהוצאת הליחה). ניתן לנסות כטיפול משלים גם תרופות סבתא שונות כמו תה עם צמחי מרפא, אבל זה לא מחליף את הייעוץ הרפואי המקצועי. 

נזלת או גודש באף

אף מטפטף הוא אחת התופעות הכי מטרידות במהלך החורף, ובעיקר אם נדבקים בצינון. הצינון מחריף את התופעות וגורם לגודש באף, שמקשה על הנשימה. תופעות אלו קורות בעיקר בגלל שינויי טמפרטורה, מאחר שתפקידו של האף ללחח את האוויר שאנו נושמים כדי שיגיע לח לריאות ולא יגרום לגירוי בהן. הגודש נגרם בעיקר בגלל זיהום בעקבות נגיף הצינון, ובדרך כלל חולף מעצמו. את האף המטפטף לא בהכרח תוכלו למנוע, אבל עם הגודש באף אפשר להתמודד. קיימות תרופות או תרסיסים לפתיחת הגודש אך אלו לא בהכרח יהיו יעילים לטווח ארוך. תרופות סבתא כמו מי מלח, אידוי שמנים אתרים באמצעות מכשיר אדים וחליטות תה עם צמחי מרפא יוכלו לסייע. חיזוק מערכת החיסון ע”י צריכת ויטמינים או פרוביוטיקה היא דרך מצוינת לסייע במניעה או בהקלה על תסמינים קיימים. בתחום הרפואה הטבעית, תרופות טבעיות יכולות לסייע במקרים של תסמיני צינון, הקלה בנשימה וחיזוק המערכת החיסונית. התרופות הטבעיות מורכבות בדרך כלל משילוב של ויטמינים עם תמציות צמחים טבעיות  ומציעות דרך טבעית לטיפול ללא כימיקלים מזיקים.

שפעת

מחלת השפעת מלווה את האנושות כבר כמה מאות שנים. השפעת מתבטאת בחום גבוה, כאבי גרון, ראש ושרירים, חולשה, נזלת ועייפות כללית. נגיף השפעת מסוגל לשנות את עצמו משנה לשנה ולחזור בגרסה מעט קודמת מהשנה שחלפה, ועל כן יש צורך להתחסן מחדש מידי שנה. מחלת השפעת מועברת באמצעות רסס נוזלים כמו עיטוש או שיעול, וכדי להתגונן מפניה מומלץ לשמור על היגיינה כללית, לשטוף את הידיים לעתים קרובות ובעיקר לאחר מגע עם משטחים שונים, ולהקפיד על שהייה בחללים מאווררים בלבד.

מה עוד אפשר לעשות כדי לשמור על הבריאות בחורף?

  • הקפידו על היגיינה. תקופת הקורונה לימדה אותנו להקפיד על שטיפה וחיטוי של הידיים ולשמור על ריחוק חברתי. הקפידו על כל כללי ההיגיינה וגם על חיטוי תכוף של משטחים שבאים איתם במגע.
  • תזונה בריאה – הקפידו לאכול ארוחות בריאות ומאוזנות שיספקו את כל אבות המזון הדרושים לגוף, בתוספת וויטמינים ומינרלים דרושים. במקרה הצורף ניתן ליטול תוספי תזונה לחיזוק ותמיכה במערכת החיסון. מומלץ גם להקפיד על שתיית מים מרובה.
  • שינה טובה – הקפידו על שינה טובה בלילה, לפחות כ-8 שעות. לשינה יש השפעה על תהליכים שונים בגוף שקשורים בייצור הורמונים, חילוף חומרים וגם תהליכים במערכת החיסון. השינה הטובה קשורה גם בשיפור המצב הנפשי, כפי שנפרט בסעיף הבא.
  • שמרו על מצב רוח חיובי – האווירה החורפית, מיעוט באור שמש והצבעים הקרים בחורף ידועים בגרימת תופעה הנקראת “דכדוך חורף”. כדאי לשמור על גישה חיובית, מצב רוח טוב ולראות את חצי הכוס המלא. במקרים קיצוניים שבהם חושדים כי דכדוך החורף הוא דיכאון של ממש, יש לפנות לגורמי ייעוץ ומקצוע להמשך טיפול ומעקב. 

החורף מביא איתו הרבה תופעות בריאותיות, אבל בהחלט ניתן להתמודד איתן וגם למנוע אותן במקרים מסוימים. במקרה שחליתם, הישארו בבית ומנעו הדבקה והפצה של הנגיפים והחיידקים כדי לשמור על הבריאות של כל הסובבים אתכם. אל תתנו לחורף לדכא אתכם, שמרו על שגרה ותעברו את החורף בשלום. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here