דבש ה'מאנוקה' של המזרח התיכון

דבש ה'מאנוקה' של המזרח התיכון
צביקה אופיר- דבוראי מאלון הגליל, דור שלישי למשפחת דבוראים צילום אדווה אופיר

מועצת הדבש: שנה לחתימת "הסכמי אברהם" – ביקוש עצום לדבש שיזף מישראל ממדינות איחוד האמירויות הנחשב בעולם המוסלמי לבעל סגולות ריפוי מיוחדות ואון גברי מחירו באמירויות – 800 דולר לק"ג!

דבש שיזף הינו דבש זני, מהמובחרים בעולם, המופק מצוף פרחי עצי ושיחי השיזף. ערכו גבוה בשל מיעוט בכמות הדבש המופקת ממנו, זמינותו המוגבלת והסגולות התזונתיות, בריאותיות, בעיקר בעולם המוסלמי, לריפוי ואון גברי. בתקופה האחרונה נוצרה התעניינות באספקת דבש שיזף מדבוראי ישראל לארצות איחוד האמירויות, בהן מייחסים לדבש השיזף סגולות ייחודיות ותכונות כמעט מיתיות, של טעם אלוהי, רפואה וחיזוק האון הגברי.

בימים אלה מתנהלים מגעים עם מספר דבוראים ישראלים, המייצרים דבש שיזף זני, לייצוא לארצות אלה, בהן מחירו של דבש השיזף גבוה במיוחד ונע בין 200 ל-800 דולר לק"ג !

 

השבוע יתקיים בוושינגטון הבירה, ארה"ב, אירוע לציון שנה לחתימת "הסכמי אברהם" בו צפויים להשתתף אדריכלי ההסכם, ממשל טראמפ, ממשל ביידן, שגרירי המדינות החתומות על ההסכמים-ישראל, האמירויות, בחריין, מרוקו וסודאן ועוד. אנשי השיווק מישראל ינצלו את המועד לפגישות עם אנשי כלכלה מהאמירויות גם בתחום זה.

דבש שיזף תימני- חברת Mujezat Al-Shifa
קרדיט: חברת Mujezat Al-Shifa

על פי הערכות מועצת הדבש, בישראל קיים ייצור של עשרות טונות של דבש שיזף, המופק מכוורות המוצבות בסמיכות לעצי ושיחי השיזף ברחבי הארץ. העץ, שפירותיו אכילים, נפוץ באזורים רבים כמו נחל תבור, רמות מנשה, ובעיקר בגליל, מורדות רמת הגולן ואזור עמק הירדן הצפוני.

עץ השיזף, הנקרא בערבית "סידר" ובעברית "עץ דומים", הינו עץ ירוק-עד הגדל ברחבי המזרח התיכון, בחלקים מאפריקה ואסיה וניתן למצוא אותו גם בהודו, פקיסטן, אתיופיה, מצרים, לוב, סודן ודרום חצי האי ערב.

השיזף המצוי זכה בתואר "עץ קדוש" או "עץ מבורך", על ידי המסורת המקומית המסורתית. על פי ספר הקוראן, השיזף נחשב לאחד מעצי גן העדן, שפריו היה המאכל הראשון ממנו ניזון הנביא אדם לאחר בריאתו, בשל מקור האנרגיה שבו. בכתבים ההיסטוריים מוזכרים יופיו של העץ, עוצמתו והדרו. כמו כן, העץ שימש את הפרעונים לבניית ארמונות ומקדשים ורבים מאמינים כי "כתר הקוצים" שנכרך סביב ראשו של ישו בעת צליבתו על ידי הרומאים, נוצר מענפי השיזף.

הענקת תכונות בריאותיות לפרי העץ, מציאותיות בהחלט.

כל חלקי עץ השיזף מספקים יתרונות כאלו ובשל האמונה בסגולותיו המרפאות והאנטי-דלקתיות נעשה בו שימוש במשך מאות שנים למגוון טיפולים, מחיטוי פצעים ועד ריפוי בעיות עור. הפרי הוא מקור אנרגיה, הזרעים עשירים בחלבון, העלים עשירים בסידן, ברזל ומגנזיום. קליפת גזע השיזף משמשת במגוון תכשירים רפואיים ואפר העץ משמש לטיפול בעקיצות נחשים.

דבש שיזף- צילום משק אופיר

 

החומרים המזינים של השיזף נשמרים בדבש השיזף הגולמי המכונה 'המאנוקה של המזרח התיכון'. דבש ה'מאנוקה' מיוצר בניו זילנד ובאוסטרליה, בעל תכונות אנטי חיידקיות יעילות שבזכותן הוא נחשב לאנטיביוטיקה טבעית ומכיל פי 4 נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים בהשוואה

לדבש רגיל, מונע התרבות חיידקים, אפילו של העמידים ביותר ואף קוטל אותם. תכונות המיוחסות גם לדבש שיזף בו אנזימים וחומרים מזינים דומים או פעילים, בדומה לדבש

ה'מאנוקה' המפורסם. דבש השיזף משמש לחיזוק המערכת החיסונית, שיפור הוויטליות, טיפול בבעיות עיכול ושמירה על בריאות המעיים.

 

גם בתימן, מושרש השימוש בדבש שיזף כחלק מהמסורת והתרבות המקומית וגם הוא דבש יקר מאוד, הנקרא שם "דבש תימני", שנחשב לאחד המובחרים ביותר בקרב מיני הדבש הזני בעולם. לדבש טעם ייחודי ועשיר של קרמל, הנובע ממאפייני הקרקע באזור ומהמרחקים הארוכים שעוברות הדבורים כדי לחלץ את הצוף העוצמתי מהעץ, מאחר והעצים גדלים שם בהרים המקיפים עמק נידח, ואדי דואן, בדרום תימן, בו פרחי העץ פורחים לזמן קצר מאוד.

מאמרים נוספים
סיוע מלחמתי - עמותת איכות בשיקום פותחת קבוצת תמיכה ברוסית לבני משפחה של ניצולי המסיבות, משפחות מפונים והורי חיילים שחווים קושי נפשי בשל התקופה
הטבח בשבעה באוקטובר הוביל לערעור של קהילות שלמות, ביניהם בני...
השיר שהפך לקול נבואי בעקבות טרגדיה
לקראת יום מעשים טובים, מיזם הדגל של עמותת רוח טובה...
חבילות נופש זולות
מאי תור - טיסות למשחקי כדורגל וחבילות נופש זולות
חבילות נופש זולות חבילות נופש זולות נמצאות במוקד החיפוש של אנשים...
בעמותת החסד סל"ע דואגים שגם בימי המלחמה תהייה לכל ילד תחפושת ומשלוחי מנות יינתנו בעין יפה
ציון גבאי יו"ר ומייסד העמותה:" כבכל שנה גם השנה על...
חוגגים יום הולדת 339 לבאך ברחבי ישראל
ישראל מצטרפת לשלל אירועים בערים המרכזיות ברחבי העולם עם "פסטיבל...
נצמדים לזכרונות: Epson EcoTank L8160 מספקת תמונות A4 ב-6 צבעים בעלויות הדפסה אולטרה נמוכות
המדפסת, המיועדת לשוחרי האמנות הביתיים ולמי שחשוב לשמר את הזכרונות...
"עדשה חברתית" - תערוכת ההתנדבות הגדולה בישראל תיפתח ביום מעשים טובים 19/03/2024 ותוצג לקהל הרחב ב-8 מוקדים ברחבי הארץ
עדשה חברתית - תערוכת צילומים החושפת את עולמם של המתנדבים...
משאיות לטובת קמפיין השבת החטופים: 150 יום לשבי החטופים בידי החמאס - חברת התובלה "תבור גליל" משתתפת במיזם של קיבוץ נחל עוז להשבת החטופים
השבוע (4.3) ציינו חמישה חודשים, 150 ימים, לאירועי השבת השחורה...
קוראי המגזין היוקרתי ״Business Traveller״ קבעו כי רשת מלונות ליאונרדו מבית פתאל היא אחת מבין שתי הרשתות האיכותיות והמועדפות עליהם בנסיעות עסקיות בגרמניה ובכל אירופה
קוראי המגזין היוקרתי ״Business Traveller״ בשפה הגרמנית המיועדת לנוסעים עסקיים,...
סקר של עמותת "דור - מוריה" עם היבט צפוני: כשליש מהציבור בעד סיפוח יו"ש ועזה מטילים אחריות לשיקום עזה על הליגה הערבית או האו"ם 70% סבורים שהבחירות יוקדמו
"הפורמט החיפאי" בעמותה מציין רבע מתושבי הצפון מאוד בעד חוקה...
דילוג לתוכן