דליה פז'נד, זמרת ויוצרת בפרסית מהמרכז למוסיקה מן המזרח, מודאגת מאוד ממצבם של היהודים באיראן

דליה פז'נד, זמרת ויוצרת בפרסית מהמרכז למוסיקה מן המזרח, מודאגת מאוד ממצבם של היהודים באיראן
צילום: גלריה פרטית

דליה פז'נד מתקשה להירדם מאז פרצה המלחמה ב- 7 באוקטובר. ליבה נחמץ הן בשל המצב בארץ והן בשל קרובי משפחתה היהודים שנותרו בעיר איספהן באיראן.

דליה פז'נד היא זמרת, יוצרת ייחודית ומורה לזמרה פרסית במרכז למוסיקה מן המזרח. היא נולדה לפני 60 שנה באיראן וחיה שם תחת שלטון השאה ואחר המהפיכה עוד שבע שנים תחת שלטון האייטולות (חומייני), עד שנמלטה משם בשנת 1986 עם בעלה לשעבר, שנדרש להתגייס לצבא האיראני, ובנה עמנואל שהיה אז בן 4 חודשים בלבד. סיפור הבריחה המרתק דרך הרי פקיסטאן היה קשה ומפרך וצלח דווקא בגלל שנשאה עימה את תינוקה. לאחר שבועיים מפרכים בדרכים היא הגיעה לעיר הנמל קראצ'י בפקיסטאן ומשם בטיסה לאתונה ולישראל.

מרבית משפחתה נותרה בעיר איספהן ועד היום גרים שם אחותה ואחיה, בני דודים וקרובי משפחה רבים. לדבריה כ 2,000 יהודים עדיין חיים באיספהן וכ -20,000 יהודים ברחבי איראן וכולם חיים בפחד וחוששים משלטון האייטולות. רק בחודש האחרון, היא מגלה, דרשו מהיהודים באיראן להתפלל בבתי הכנסת למען הניצחון של החמאס.

דליה פז'נד הצטרפה למרכז למוסיקה מן המזרח בשנת 2004 . במשך 7 שנים למדה את רדיף השירה של מחמוד קרימי במסגרת מוסיקה קלאסית פרסית אצל קיהאן נאמן, אחד מגדולי המוסיקה הפרסית הקלאסית. כיום היא מלמדת במרכז למוסיקה מן המזרח זמרה פרסית קלאסית ואת לימודי השפה הפרסית. כזמרת וכיוצרת היא מופיעה בשני הרכבים: "טולו" (זריחה) ו"שבנאם" (טל). דליה וההרכבים הופיעו בכל רחבי הארץ ובין השאר בבית הקונפדרציה, בתיאטרון יפו, תיאטרון ענבל, השתתפה בהצגת חידת אברהם בן מיימון ועוד. היא מתגוררת בגבעת זאב ואומרת בכנות "קשה לי מאוד. אני מתפללת לשלומם של בני משפחתי, לכל היהודים באיראן וכמובן למשפחות החטופים ולחיילי צה"ל". מנקודה זאת אפשר להבין את השירה הפרסית הקלאסית והעצובה, שאותה היא מחבקת.

המרכז למוסיקה מן המזרח הוקם בירושלים בשנת 1996 על ידי יהורם גאון וד"ר אבי שושני. המרכז שוכן בקמפוס החדש לאומנויות בלב ירושלים, רחוב מנורה 3 . בראש המרכז עומד מייסדו, ד"ר אבי שושני, שמדגיש את חשיבותה של המוסיקה הפרסית ברפרטואר למוסיקה הכולל תכנית לימודים מגוונת ומקיפה של 60 שעות לימוד בשבוע במשך 3 שנים (כ -20 שעות שבועיות בשנה). מאז הקמתו המרכז למוסיקה, המשלב את כל תרבויות המזרח, העמיד מאות רבות של בוגרים ובוגרות, המהווים היום את השדרה המרכזית של המוסיקה המזרחית הקלאסית בישראל. במרכז ניתן ללמוד על כלי נגינה רבים ומגוונים וסגנונות זמרה בהם מוסיקה צפון אפריקאית, יוונית, הודית, טורקית, פרסית, פלמנקו, מוסיקה יהודית ופיוטים ועוד. תכנית הלימודים כוללת בתוכה את כל העושר של התרבויות הקנוניות שהתפתחו במזרח החל מימי הביניים ועד היום הזה.

באחרונה זכה המרכז לאקדמיזציה ובוגריו זכאים להכרה אקדמית חלקית. לדברי דליה פז'נד המרכז למוסיקה, במיוחד הקמפוס החדש בלב העיר ירושלים, הפך לבית חם ואבן שואבת לאוהבי המוסיקה ותרבויות המזרח.

מאמרים נוספים
חוגגים יום הולדת 339 לבאך ברחבי ישראל
ישראל מצטרפת לשלל אירועים בערים המרכזיות ברחבי העולם עם "פסטיבל...
דליה פז'נד, זמרת ויוצרת בפרסית מהמרכז למוסיקה מן המזרח, מודאגת מאוד ממצבם של היהודים באיראן
דליה פז'נד מתקשה להירדם מאז פרצה המלחמה ב- 7 באוקטובר....
stand-up-comedian-stage-beam-light_104603-6620
שירה ים-תיכונית מדהימה
אחת הדרכים הנהדרות לשדרג כל אירוע זה באמצעות זמר יווני...
אסף מילר מפרדס חנה – אגדות וסיפורי עמים
אסף מילר מציג את הסינגל הרביעי – "אגדות וסיפורי עמים",...
Poalim Wonder בהטבה לפסטיבל חוצות היוצר
תכנית ההטבות של בנק הפועלים Poalim Wonder ממשיכה להעניק למשתתפיה...
קריוקי לאירוע
מחפשים קריוקי לאירוע? אפשר להפסיק לחפש
כדאי להזמין קריוקי לאירוע. זוהי חוויה ששווה להיות נוכחים בה....
דנה שלום כהן במופע השקת אלבום הבכורה 'דנה קמה' 22.2.22 בבית היוצר של אקו"ם בנמל תא
 הפקה מוזיקלית: יהל דורון הפצה דיגיטלית - D-Music ,NMC הד ארצי דנה...
האם פוצח העתיד של עולם ההופעות?
הפרויקט המוזיקלי החדשני Succulent Sessions מחבר בין מוזיקאים לקהל בבית עם...
חברת "אשכולות" לזכויות מבצעים של אמני ישראל יוצאת בעונה שנייה של סדרת הרשת "5 שאלות ושיר"- פרויקט אינטרנטי לקידום ותמיכה באמנים מבצעים
עונה שנייה של "חמש שאלות ושיר" סדרת הרשת של "אשכולות"...
תקציר תולדות ההיפ-הופ ואיך זה מתקשר לנו לחיים?
ההיפ הופ התחיל בשנות ה-70 בניו-יורק כמחאה נגד ההפליה שנוצרה...
דילוג לתוכן