האם הבינה המלאכותית הולכת להחליף את יצירתיות המוח האנושי?

האם הבינה המלאכותית הולכת להחליף את יצירתיות המוח האנושי?
רן שמשוני קרדיט מיכל אסולין

הבינה המלאכותית היא כלי עזר נפלא כמעט בכל תחום- במדע, בעסקים, בתרבות, ברפואה ועוד. אך כאשר אנו מבקשים לפתח את החשיבה היצירתית שלנו או להיעזר בבינה כדי להגיע לתוצרים מקוריים, מתגלים אתגרים לא פשוטים.

כמה פעמים יצא לנו להיתקל בבעיה כלשהי בעבודה או בצורך מסוים ומיד לפנות לבינה המלאכותית לקבל תשובה? כמעט תמיד התוצאה מכוונת אותנו לכיוון חשיבה מסוים, וכך נוצר קיבעון. אנחנו כבר מותנים לדרך שבה הבינה הציעה לנו לחשוב, וקטן הסיכוי שנפרוץ את המחשבה לכיוון חדש ומקורי משלנו. יצירתיות זקוקה לפתיחות, לסבלנות ולאומץ להישאר לרגע בלי תשובה מוכנה.

הבינה המלאכותית מתוכננת למזער טעויות, כמעט להימנע מהן לחלוטין. אך חשיבה יצירתית נולדת לעיתים דווקא מתוך טעות. הפניצילין, הפוסט-איט ואפילו המיקרוגל- כולם תוצרים של טעות מקרית שהפכה לגילוי מהפכני, מתוך יצירתיות האדם. כדי לטפח יצירתיות, עלינו לאפשר מקום לטעויות, לסטייה מהמסלול ולחוסר השלמות.

כאשר אנו נדרשים לפעול ביצירתיות ונעזרים בבינה מלאכותית, היא מתוכנתת לתת תשובות מנומסות ולהגיד שכמעט כל מה שאנחנו עושים הוא טוב. אבל לפעמים, מה שאנו באמת זקוקים לו זה ביקורת בונה שתגיד שהרעיון שלנו לא תמיד הכי מוצלח. יציאה מהגבולות הללו נועדה לאפשר לחשוב גם על רעיונות חריגים, קיצוניים או מפתיעים. רק פתיחות רחבה לכל כיוון או ביקורת מאפשרת להגיע בסופו של דבר לרעיון חדשני באמת.

כשיש לנו תשובה זמינה בכל רגע, קל לוותר על המאמץ הקוגניטיבי. אך החשיבה היצירתית בראשנו היא כמו שריר: אם לא נאמן אותה, היא תתנוון. שימוש מופרז ב AI- גורם לנו להסתמך "באופן עיוור" על התשובות המוכנות אוטומטית במקום לפתח בעצמנו את היכולת לשאול, לנתח ולהמציא.

הבינה המלאכותית יודעת לחקות רגשות, לנסח טקסט מרגש, ליצור תמונה נוגעת ללב או להלחין מוזיקה סוחפת. אבל היא אינה מרגישה דבר מכל זה. היצירתיות האנושית שלנו נובעת מרגש אותנטי: משמחה, מכאב, מתשוקה או ממאבק אישי. זהו הממד שמעניק ליצירה את העומק והייחוד, והוא חסר לכלי טכנולוגי- גם המשוכלל ביותר.

חשוב לזכור שהבינה המלאכותית אינה אויב היצירתיות, אלא כלי עזר אדיר. אך כדי לשמור על החשיבה הייחודית שלנו, אנחנו חייבים להיות מודעים לסכנות שבהסתמכות יתר: קיבעון, ניוון, אחידות מחשבתית וחוסר רגש. אם נשתמש בה בחכמה – כשותפה ולא כמחליפה, נוכל ליהנות מהיתרונות האדירים שלה מבלי לאבד את המנוע האנושי של היצירתיות.

כותב המאמר הינו רן שמשוני, סמנכ"ל  חברת 'פסיפס' להדרכות בתחומי החברה והעסקים.

מאמרים נוספים
צמרת פרקטים
צמרת פרקטים: הבית של פרקטי Quick-Step בישראל
מומחיות של למעלה מ-50 שנה, איכות בלתי מתפשרת וייעוץ אישי...
סדנאות תכשיטים
למה כדאי להשתתף בסדנאות תכשיטים? השתתפות ב-סדנאות תכשיטים מאפשרת למשתתפים ללמוד...
פתרונות בטיחות אש
בטיחות אש היא אספקט קריטי לכל בניין, בין אם הוא...
70% ממה שאנחנו קונים, הופך לפסולת בתוך פחות משנה! תעשיית הטקסטיל שהפכה למפגע סביבתי עולמי- המחיר האמיתי של מה שאנחנו קונים וזורקים
חודש נובמבר מוגדר כבר שנים כ"חודש הצרכנות הבינלאומי" "Black Friday",...
לראשונה במיצג בשיקגו נחשף קיר החטופים המלא - כל חטופי ומשוחררי הנובה כולם מסומנים כחוזרים.
מיצג ההנצחה והזיכרון של קהילת הנובה  06:29 נפתח בשיקגו, לאחר...
מקרר נייד למנות דם בתנאי שטח מבצעיים: יוזמה חדשנית של לוחמים וסטודנטים
אליאור אליהו לגזיאל , ישי חזיזה, שגיא אלטרמן ואופק דוד...
לקראת יום הגבר הבינלאומי (19.11) מותג ההלבשה התחתונה היוקרתיJACK KUBA משיק קולקציית גברים חדשה הכוללת: תחתונים, גופיות, פיג'מות ומחטבים
לקראת יום הגבר הבינלאומי מותג ההלבשה היוקרתי JACK KUBA  משיק...
החורף הזה כולו שוקולד! חום עמוק, נגיעות של קקאו וסגנון שמצליח להיות גם יוקרתי וגם יומיומי, הטרנד הכי חם של החורף כובש את עולם האופנה
המותג Nine West משיק קולקציה מרהיבה של נעליים ותיקים בגוונים...
המותג קאטרפילר חוגג 100!
רשת גלי גאה להשיק בישראל: קולקציית קפסולה במהדורה מוגבלת לרגל...
מבצע חורפי ברשת לי קופר: רוכשים ב 500 שח ומשלמים רק 350 שח
רשת האופנה הבריטית לי קופר יוצאת  לרגל השקת קולקציית חורף...
דילוג לתוכן