יום השואה 2023: הפרויקט ההתנדבותי החדש שרותם את ה-AI למלחמה באנטישמיות ובהכחשת השואה

יום השואה 2023: הפרויקט ההתנדבותי החדש שרותם את ה-AI למלחמה באנטישמיות ובהכחשת השואה
צילום: דנה דרזנין

קבוצת יזמים ומתכנתים ישראלים, דור שלישי לניצולי שואה, פיתחה כלי חדש העושה שימוש בבינה מלאכותית בכדי לנסח תגובות לפוסטים אנטישמיים או מכחישי שואה.

במיוחד ביום השואה, חשוב לציין את הנתונים המדאיגים הבאים: בכל יום מתפרסמים כ-700 פוסטים מכחישי שואה, כאשר 70% מהפוסטים נשארים ברשת ולא נמחקים. מיזם התנדבותי חדש שואף לתת מענה לבעיה הזו.

המיזם החדש הנקרא SAVEE , מאפשר למי שנתקל בתוכן אנטישמי ברשת, לנסח בקלות תשובות מבוססות. "הנתונים מראים שכמות החשיפות לפוסטים אנטישמים עומדת על כ- 7.3 מיליון משתמשים ליום", מתאם עופר נידם יזם, מהנדס וממפתחי SAVVE, "בתוך כך, יש הרבה ישראלים טובים ואכפתיים שמשיבים לטענות הללו ברשת, פיתחנו את SAVEE כדי לתת לאותם אנשים טובים כלי שיסייע להם.

נידם מסביר כיצד זה עובד: "אם נתקלתם בטענה אנטישמית או הכחשת שואה, תוכלו להקליק על SAVEE. הכלי ינסח עבורכם הסבר רהוט ואינפורמטיבי". נידם מוסיף על אופי המערכת: "לנו בתור מפתחים היו שני דברים ששמנו בראש מעייננו. הדבר הראשון הוא דיוק. בינה מלאכותית נוטה להיות לא לדייק בעובדות לעיתים, כמו למשל ChatGPT . הכלי שפיתחנו אמנם מתבסס על Botify של אליה ליבשיץ (אחד מחברי הצוות) שלמעשה פועל באמצעות ממשק תכנות היישומים של ChatGPT. אך בניגוד ל ChatGPT -שחולש על כל הרשת, אנחנו הגדרנו לכלי שלנו להתבסס אך ורק על מקורות מידע אמינים כמו למשל האתר של יד ושם. הדבר השני ששמנו עליו את הדגש הוא הנימה של התשובה. בסופו של דבר, אני לא בא לשכנע את אותו אנטישמי שמפיץ שנאה ברשת, אלא את אותם אנשים שנחשפים אל התוכן. מדובר באנשים שהם לא בהכרח אנטישמיים, אלא פשוט נחשפים למידע מוטעה. אם אני רוצה לשכנע אותם אני צריך לגשת אליהם בעדינות ולא בצורה מתלהמת. לכן הכלי מתוכנת להיות ענייני ולא "מתנגח" ".

בשבוע האחרון עשה המיזם צעד משמעותי, כאשר גוגל אישרה אותו והכניסה אותו לחנות שלה. "זה אומר שגוגל מאשרת שהתוכנה שלנו לא זדונית, כך שעכשיו כל אחד יכול להיכנס לחנות, להוריד את התוסף בחינם לגוגל כרום ולהשתמש בSAVEE-," מתאר נידם. נידם מוסיף כי בשלב הבא, הצוות שואף שהכלי החדש יוכל לסרוק את הרשת באופן עצמאי ולהשיב לטענות האנטישמיות.

כאמור, מדובר במיזם התנדבותי שפותח במסגרת במסגרת האקתון ׳ניצוץ לדורות׳ שהתקיים לאחרונה. מטרת ההאקתון הייתה למצוא פתרונות ישימים לאתגרי היום יום של ניצולי השואה ואתגרי ההנצחה והחינוך הרבים. לאירוע היו שותפים מעל 20 גופים, כולל עמותות, מוסדות אקדמאים וחברות טכנולוגיה, ביניהן Microsoft for Startups, AppsFlyer ,ironSource ,EY ,HFN, לוצאטו, בנק הפועלים, הג׳וינט-אשל, שיתופים, ועידת התביעות, המרכז ללימודי השואה בירושלים ולוחמי הגטאות. הצוות שפיתח את SAVEE זכה במקום הראשון במסגרת אותו האקתון ( חברי הצוות הם: אליה ליבשיץ, עידו שורץ, עופר נידם סתיו כהן לסרי, יוני קסלר, אורי קסלר).

נידם מתאר כי: "השאיפה היא ליצור כמה שיותר שיתופי פעולה ולקבל כמה שיותר תמיכה, כך שגם אם לבסוף לא נמשיך לפתח את זה, אולי מישהו אחר ירים את הכפפה בעתיד. אנחנו פתוחים לשיתוף פעולה עם כל גוף רלוונטי", בין אם זה מוסדות המדינה, גופים טכנולוגים וגופים שנלחמים באנטישמיות כמו מוזיאון לוחמי הגטאות, אתם למשל כבר יצרנו שיתוף פעולה. אני קורא לכל מי שיכול, להצטרף אלינו ולקדם את המיזם".

מאמרים נוספים
בירה מלכה וחברת הכרם מציגות: מהדורת יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל מוקדשת השנה לנשים הגיבורות של מאורעות השבת של ה-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל על תוויות הבירה יתנוססו איוריו של אור יוגב
כבכל שנה, בירה מלכה מוציאה מהדורה מיוחדת ליום העצמאות בשיתוף...
המירוץ המסורתי "רצים לזכרם" יתקיים בערב יום הזיכרון ברחבי הארץ, ובקרב קהילות יהודיות ברחבי העולם
בצל מלחמת חרבות ברזל, יתקיים בערב יום הזיכרון הקרוב המרוץ...
מנכ"ל משרד ההגנה הגרמני, בנדיקט צימר הגיע לביקור עבודה בישראל כאורחו של מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר
המנכ"לים דנו בתמונת המצב האסטרטגית האזורית ובשיתוף הפעולה הביטחוני בין...
פריצת דרך בעולם המקרנים: א.ד.ר גלובל סאונד זוכת זכויות ההפצה הבלעדיות של JVC JAPAN
חברת 'א.ד.ר גלובל סאונד בע"מ' קיבלה את זכויות ההפצה, השיווק...
שיפור תנאי שכר, מודל העסקה חדשני ועידוד קליטת עובדים חדשים: משרד הביטחון, צה״ל, משרד האוצר וההסתדרות חתמו על הסכם העסקה חדש לאזרחים עובדי צה״ל
על ההסכם חתמו היום (ג') במשותף שר הביטחון, יואב גלנט,...
כנס החירום של ענף השיפוצים: מנכ"ל רשות האוכלוסין, אייל סיסו: "אפעל לקדם פיילוט להכנסת עובדים פלסטינים לאחר בידוק קפדני"
אתמול (א'), התאחדות קבלני השיפוצים ערכה "כנס חירום להצלת ענף...
"הנשכחות שאי אפשר לשכוח" מכון משואה - עצרת ממלכתית לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה
עצרת הזיכרון הממלכתית לשואה ולגבורה שתיערך באמפיתיאטרון של מכון משואה,...
שגריר גרמניה בישראל מבקר את צייס ואת פארק הייטק צפון במסגרת "יום הייטק"
השגריר נפגש עם בכירי הנהלת חברת ZEISS הגרמנית, היושבת בפארק...
איך לא לפספס תסמינים מדאיגים המעידים על פוסט טראומה?
כולנו חווים סטרס ולחץ במהלך חיי היום יום שלנו, אבל...
"דורות" תורמת לאחים לנשק ולעמותת החתול של בוגרי יחידת 669
יצרנית השום ומוצרי התיבול הקפואים המוכרת, "דורות", ממוקמת בקיבוץ שעל...
דילוג לתוכן