כושר התנועה והתבגרות בריאה

כושר התנועה והתבגרות בריאה
צילום -יחצ הרבלייף

לרוב אנו לא מקדישים מחשבה מיוחדת לפעולות היום-יומיות שאנו מבצעים, דוגמת תרגול יוגה בסלון , ניקוי  המטבח או מקלחת, אך כולן חולקות בסיס חיוני אחד: תנועתיות (mobility).

תנועתיות אופטימלית, המוגדרת כקלות היחסית וחופש התנועה על כל צורותיו, היא גורם מרכזי בהתבגרות בכלל ובהזדקנות בריאה בפרט. מכיוון שסדרי העדיפויות שלנו משתנים ואנחנו לא תמיד מקפידים לבצע את אותן פעילויות פיזיות כאשר אנחנו מתבגרים, לעיתים קרובות אנחנו מאבדים את הכוח שנדרש לשמירה על טווחי תנועה בריאים של המפרקים.

פרקים בריאים = תנועתיות טובה יותר: בריאות טובה של המפרקים היא חיונית לשמירה על כושר התנועה. ככל שאנחנו מתבגרים, מתרחשים שינויים בתנועתיות המפרקים שעלולים לפגוע בבריאות ובתפקוד הכלליים. ביצוע פעילות גופנית מתאימה בכל גיל מפחיתה כאבי מפרקים ומחזקת את השרירים המקיפים את המפרקים. פעילויות בעצימות נמוכה שאינן מפעילות עומס על המפרקים כוללות הליכה, רכיבה על אופניים, שחייה וגולף.

תנועתיות מופחתת עלולה לגרום לפציעה: כאשר אנחנו הופכים פחות פעילים השרירים שלנו מידלדלים, הגמישות פוחתת וטווח התנועה קטן. פציעות מתרחשות בדרך כלל כאשר שריר או מפרק נמתחים או מתאמצים מעבר ליכולתם. לפי המועצה האמריקאית לפעילות גופנית, חלק מהמפרקים (דוגמת עמוד השדרה המותני/הגב התחתון) נועדו להיות יציבים, בעוד מפרקים אחרים בגוף (דוגמת הירכיים והכתפיים) נועדו להיות גמישים יותר. חוסר תנועתיות מספקת באותם מפרקים עלול ליצור חוסר איזון שכנראה יגרום לתנועות מפצות ולסיכון מוגבר לפציעה.

מה ניתן לעשות כדי לשפר את כושר התנועה?

פעילות גופנית סדירה משפרת את התנועתיות – לביצוע פעילות גופנית סדירה יש תועלות עצומות הכוללות את שיפור גמישות המפרקים, הבריאות ומצב הרוח. דוגמאות לתרגילי אימון תנועתיות כוללות עבודה עם גליל (foam roller), תרגול תנועתיות וביצוע מתיחות. מחקרים הוכיחו כי תרגילי כוח משפרים גם את יכולת התנועה. פעילות גופנית, במיוחד הליכה, ממלאת תפקיד מרכזי בשמירה על תנועתיות, במיוחד בקרב האוכלוסייה המבוגרת. גם מתיחות מהוות חלק מפעילויות גופניות רבות כדי להגדיל את טווח התנועה של המפרקים. מתיחות דינמיות מבוקרות יגדילו את טווח התנועה וישפרו את כוח השרירים בהשוואה למתיחות סטטיות (מתיחה והחזקה) ומתיחה בליסטית (מתיחה תוך ביצוע תנועות דינמיות), לפי מחקר שפורסם במגזין Sports Medicine.

 

החשיבות בשמירה על תנועתיות וגמישות: 

אנחנו נוהגים להשתמש במילים "תנועתיות" ו"גמישות" לחלופין, אך הן אינן זהות. תנועתיות בריאה תסייע בהזזת הזרוע קדימה, אחורה, מצד לצד ובמעגלים. מאידך, גמישות היא יכולתו של השריר להתמתח – מה שמאפשר לכם להזיז את הזרוע.

למרות שהן קשורות זו בזו, ההבדל בין תנועתיות וגמישות חשוב

צילום -יחצ הרבלייף
צילום -יחצ הרבלייף

מכיוון שהוא משפיע על האתלטיות ועל הסיכון לפציעות. מכיוון שהתנועתיות כוללת מעבר בין מגוון תנועות מלא, אתם זקוקים לגמישות בשרירים כדי להיות ניידים.

תנועתיות מסייעת בתיקון חוסר האיזון השרירי שלנו, משפרת את היציבה שלנו, מסייעת במניעת פציעות, מאפשרת לנו לנוע בצורה יעילה יותר, ומאפשרת לנו טווח תנועה רחב יותר, גם בזמן האימונים וגם בביצוע התנועות היום-יומיות.

פעילות גופנית יום-יומית בשילוב תזונה בריאה ומאוזנת תסייע בתמיכה בבריאות השרירים, העצמות והמפרקים ותשמור עליכם ניידים בכל גיל.

 

מאמרים נוספים
מטפלת סיעודית
למה מומלץ להעזר במטפלת סיעודית
מטפלת סיעודית, הידועה גם כסייעת סיעודית מוסמכת או עוזרת אחות,...
העובד קיבל דואר אלקטרוני זועם ולקה בהתקף לב
לאחר מאבק משפטי הכיר בו הביטוח הלאומי כ"נפגע עבודה" *...
"ככלות כוחי אל תעזבני..." לרגל יום הקשיש הבינלאומי עמותת שניר יוזמת פעילות ייחודית למען הקשישים בישראל. תגייס כספים לצורך ביצוע טיפולי שיניים עבור הקשישים הזקוקים לטיפולים אלו בדחיפות
לרגל יום הקשיש הבינלאומי שנקבע על ידי ארגון האומות המאוחדות,...
ממשיכים את שיתוף הפעולה למען תושבי ישראל
מגן דוד אדום והוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC) חתמו...
מי אשם במילוי הצהרת בריאות בנייד?
איש המכירות לא רשם בעיה לבבית מולדת וחברת הביטוח מסרבת...
כוננות גבוהה במגן דוד אדום לקראת יום כיפור
כמדי שנה, אלפי בני אדם נזקקים לשירותי מגן דוד אדום...
במגן דוד אדום ערוכים בכוחות מתוגברים לקראת ראש השנה וחגי תשרי
במסגרת היערכות הארגון, תורחב פריסת החובשים והפראמדיקים של מד"א ברחבי...
הקיץ הוא לא תירוץ - אימוני כושר ביתיים בימי הקיץ החמים עם מסנני האוויר של Dyson
הטמפרטורות הגבוהות בקיץ, בשילוב הלחות, עשויות לגרום לשיאי זיהום אוויר,...
שמירה על כושר בימי הקיץ והימנעות מסכנות
הקיץ כבר כאן, ואיתו החום והלחות. בקיץ קל יותר להיות...
סוד האושר הגדול - כיצד להיות מאושרים ובריאים יותר
בכל רחבי העולם, אנשים מעוניינים בשמירה על בריאות נפשית טובה...
דילוג לתוכן