מחקר איכות האוויר הגלובלי של דייסון: בשנת 2023 ב 85% מהמדינות שנסקרו נדגמה איכות אוויר נמוכה יותר בתוך מבנים מאשר אוויר בחלל הפתוח

מחקר איכות האוויר הגלובלי של דייסון: בשנת 2023 ב 85% מהמדינות שנסקרו נדגמה איכות אוויר נמוכה יותר בתוך מבנים מאשר אוויר בחלל הפתוח
קרדיט: Dyson

פרויקט עולמי וראשון מסוגו Dyson Quality Air Quality Connected Data, אשר בחן את נתוני איכות האוויר בתוך בתים זאת באמצעות יותר מ-2.5 מיליון מסנני האוויר של Dyson בעולם.
רמת ה-PM2.5 הממוצעת החודשית בכל המדינות בתוך הבית עלתה על הנחיית החשיפה לטווח ארוך של ארגון הבריאות העולמי במשך 6 חודשים לפחות בשנה.
• שני שלישים מהמדינות חוו רמות PM2.5 פנימיות ממוצעות גבוהות יותר בהשוואה לזיהום החיצוני בשנת 2022.
• עונת החורף היא העונה המזוהמת ביותר בשנה בכל העולם.
• ישראל נמצאת במיקום ממוצע כאשר דצמבר הוא החודש המזוהם ביותר.
• הזמן הבייתי המזוהם ביותר הוא בין 18:00 לחצות, הנתון עולה בקנה אחד עם הזמנים שבהם אנשים נמצאים בדרך כלל בבתיהם.
• רק 8% מבעלי מסנני האוויר של דייסון Dyson Purifier ברחבי העולם משתמשים במכשירים שלהם במצב אוטומטי .
Dyson חושפת את תוצאות מחקר נתוני איכות האוויר הגלובלי הראשון שלה. מדובר במחקר הגדול ביותר על איכות אוויר בתוך בתים . המחקר בחן את איכות האוויר בתוך הבתים, זאת באמצעות מידע שנאסף על ידי יותר מ-2.5 מיליון מסנני Dyson מ-2022 עד לשנת 2023. היקף הנתונים הגיע לעשרות מיליארדי נקודות ומציג תמונה מייצגת של איכות האוויר התוך בייתי בערים ובמדינות בעולם.

הממצאים של Dyson מעניקים תובנה חשובה לגבי רמות הזיהום האמיתיות בבתים ברחבי העולם, ומסייעים להבין את דפוסי הזיהום היומי, החודשי והעונתי. הנתונים שהתקבלו מהווים כלי מחקר משמעותי וכלים להשפעה חיובית על הבריאות של כולנו.
המחקר התמקד בשני סוגי מזהמים: PM2.5 ותרכובות ארוגניות נדיפות (VOC).
ערךPM2.5 מתייחס לחלקיקים קטנים בגודל של 2.5 מיקרון בקוטר. חלקיקים אלו אינם נראים לעין בלתי מזוינת וניתנים לשאיפה.
VOC הם מזהמי גז כולל בנזין ופורמלדהיד שיכולים להיפלט מפעילויות כמו ניקוי או בישול וכן ממוצרים כולל דאודורנטים ותרסיסי גוף, נרות, רהיטים וריהוט.
סביבת הבית של רוב העולם מזוהמת יותר מהחוץ
על פי המחקר, כלל המדינות שנחקרו חורגות מההנחיות השנתיות של ארגון הבריאות העולמי ל- PM2.5 (5 מיקרוגרם/מ"ק). הבולטות בקטגוריה זו הן: הודו עם חריגה של פי 11, סין פי 6, טורקיה ואיחוד האמירויות פי 4, דרום קוריאה, רומניה, מקסיקו, איטליה עם חריגה של יותר מפי 3 מהערך הנדרש.
על פי הנתונים שנאספו בישראל, נמצא כי ישראל ממוקמת מתחת לממוצע העולמי. החודש המזוהם ביותר שנמדד בקרב המכשירים בישראל הוא חודש דצמבר במהלכו נמדדו 22.5 ערכי PM2.5 ו-210 VOC. בחודש יולי התקבלה התוצאה הנמוכה ביותר עם 13 PM2.5 ופחות מ-175 VOC. ברוב החודשים כאמור ישראל נמצא מתחת או על הממוצע העולמי. הזיהום הגבוה ביותר במהלך היום נמדד בשעות הבוקר המוקדמות ושעות ובשעות הערב והנמוך ביותר בצהריים.

את הטבלה הלא מחמיאה מובילות: דלהי, בייג'ינג, שנגחאי, שנזן, בוסאן, איסטנבול, דובאי, סיאול, מקסיקו סיטי ו- וינה. ערים אלו נמצאו חורגות מההנחיות השנתיות של ארגון הבריאות העולמי בערכי PM2.5, כאשר בירת הודו עם חריגה של כמעט פי 14, בייג'ינג ביותר מפי 6, שנגחאי ביותר מפי 5, שנזן בכמעט פי 5, בוסאן פי 4, איסטנבול ודובאי בכמעט פי 4. ערים נוספות שחרגו הן: סיאול, מקסיקו סיטי, וינה, מילאנו, רומא, הונג וקונג ביותר מפי 3, מדריד, בנגקוק, מנילה כמעט פי 3, ברלין, פוקואוקה, וקלן ביותר מ- 2.5.

בכמעט כל הבתים שדגמו, נמצאה איכות אוויר גרועה יותר מאשר זו החיצונית. כלל המדינות למעט ארבעה, חרגו את רמות ה-PM2.5 בחוץ במשך שישה חודשים או יותר, כולל בריטניה וגרמניה. רק בתים בהודו, נורבגיה, פולין ופינלנד הראו רמות PM2.5 ביתיות מתחת לרמות החיצוניות באופן עקבי (פחות משישה חודשים ב-2022).
בחודש פברואר, שבע מדינות ציינו את רמת ה-PM2.5 הפנימית הגבוהה ביותר בהשוואה לחוץ; בגרמניה, זיהום PM2.5 פנימי היה יותר מכפול בחוץ, ובאוסטריה PM2.5 מקורה באותה תקופה היה גבוה ב-95%. 20 מתוך 31 מדינות שנחקרו ראו איכות אוויר פנימית ממוצעת שנתית העולה על איכות האוויר החיצונית, כאשר בוחנים PM2.5; אוסטריה, ספרד, אוסטרליה, קנדה, בריטניה, דנמרק והולנד הן כמה מהבולטות.
ממוצע שנתי של PM2.5 מדגים תמונה עולמית מפתיעה
כשמסתכלים באופן גלובלי על הנתונים ממסנני Dyson מחוברים לאורך 2022, יש כמה תוצאות מפתיעות במדד ה- PM2.5 הממוצע שלהן. בעוד הודו וסין תופסות את שני המקומות הראשונים, ככל הנראה בשל הקשר בין איכות האוויר הפנימית והחיצונית, רומניה מדורגת במקום השישי, איטליה במקום השמיני, פולין במקום התשיעי ואוסטריה במקום העשירי. בריטניה (22) עולה על ארצות הברית (26), קנדה (27) ואוסטרליה (28), אבל גרמניה וצרפת מדורגות גבוה יותר, במקום ה-20 וה-22, בהתאמה.
ברמת העיר, חמש הערים המובילות לפי PM2.5 שנתי ממוצע נמצאות כולן באסיה – דלהי, בייג'ינג, שנגחאי, שנזן ובוסאן, ואחריהן איסטנבול, דובאי, סיאול, מקסיקו סיטי ווינה. בדומה לנתונים ברמת המדינה, כל עיר שנחקרה חרגה מהנחיות החשיפה ארוכות הטווח או השנתיות של ארגון הבריאות העולמי ל-PM2.5 (5 מיקרוגרם/מ"ק) – אפילו סידני, אשר תופסת את המקום האחרון בדירוג, רשמה ממוצע שנתי של PM2.5 רמה של 6.78 מיקרוגרם/מ"ק. הבתים בדלהי חרגו פי 14 מההנחיות של ארגון הבריאות העולמי, בייג'ינג ביותר מפי 6 ושנגחאי יותר מפי 5. בתי אוסקה, לוס אנג'לס, פריז, טוקיו, אמסטרדם, מינכן, טאיפיי ודבלין חוו כולם כפול מההנחיות השנתיות של ארגון הבריאות העולמי ל-PM2.5.

ממוצע שנתי של – VOCs אירופה בראש
בניגוד למדדPM2.5-, מדינות אירופה הן שחוו את רמות ה VOCs -השנתיות הגבוהות ביותר. בראש הרשימה נמצאת אוסטריה, ואחריה רומניה, גרמניה, שוויץ, פולין וטורקיה. איטליה מופיעה במקום ה-8 ואירלנד במקום העשירי. מדינות רבות שדורגו גבוה במדד PM2.5 שנתי ממוצע אינן מדורגות גבוה עבור במדד VOCs. תאילנד, איחוד האמירויות הערביות, מלזיה ודרום קוריאה אינן מופיעות במחצית העליונה של המדינות לפי VOCs שנתי. למעשה, ארה"ב, צרפת, ספרד ודנמרק מדורגות כולן גבוה יותר.
באופן דומה, ערים אירופיות חוו גם רמות גבוהות של VOC בתוך הבית בהשוואה לאזורים אחרים. מינכן היא העיר בעלת הדירוג הגבוה ביותר, ואחריה בייג'ין, קלן, ברלין ווינה. רק בייג'ינג נמצאת בחמש הערים המובילות הן עבור PM2.5 ו-VOC שנתי, בעוד דלהי, איסטנבול, שנגחאי ומקסיקו סיטי מופיעות בעשירייה הראשונה עבור הרמה הממוצעת של שני סוגי המזהמים.
זיהום בערב גבוה יותר מכל שעה אחרת ביום
ברוב המדינות שנחקרו, רמות ה-PM2.5 בתוך הבית היו הגבוהות ביותר בשעות הערב והלילה, מה שעולה בקנה אחד עם הזמן שרוב האנשים מבלים בבתיהם. חשיפה היא המדד של ריכוז זיהום האוויר לאורך זמן, שבתוך קהילת מחקר איכות האוויר מהווה שיקול מרכזי – עלייה בזיהום האוויר (רמה גבוהה מאוד לפרק זמן קצר) אינה בהכרח גרועה מחשיפה ממושכת ל' איכות אוויר ירודה או אפילו "הוגנת". לכן, נתונים של Dyson Purifiers מצביעים על כך שהתקופה הארוכה והמזוהמת יותר עשויה להסביר חשיפה מוגברת ל-PM2.5 בבתים. שעות השיא בעולם היו בין 18:00 לחצות ברוב האזורים הגיאוגרפיים, אולם בדרום מזרח אסיה (תאילנד, הפיליפינים, הודו), השעות המזוהמות ביותר נופלות בין 7 בבוקר לצהריים. דרום קוריאה ומקסיקו הן שתי חריגות מפתח נוספות, בהן רואים את רמות הזיהום הגבוהות ביותר בין חצות ל-7 בבוקר, ו-9:00 ו-15:00 בהתאמה.

החורף הראה את רמות הזיהום הגבוהות ביותר
ככל שהחורף מתקרב, אנחנו נוטים לבלות יותר ויותר זמן בבתים שלנו, נתוני דייסון הראו שתקופת החורף הייתה העונה המזוהמת ביותר בעולם. מזג אוויר קר יותר פירושו שאנו אוטמים את הבתים שלנו יותר, שומרים על חלונות סגורים ואולי אפילו מחממים באמצעות בעירה, כמו חימום בגז, מבערי עצים או אפילו הדלקת נרות. עם זאת, לא כל המדינות חוו את החודש האישי המזוהם ביותר במהלך החורף. עם זאת, לא כל המדינות חוו את החודש המזוהם ביותר במהלך החורף. מרץ למשל היה החודש המזוהם ביותר עבור 8 מדינות, ואחריו ינואר עבור 7 מדינות. בבריטניה, שם מרץ היה החודש המזוהם ביותר, רמת ה-PM2.5 הממוצעת הייתה יותר מכפול מחודש יולי, החודש עם רמת הזיהום החודשית הנמוכה ביותר שנרשמה.

רק 8% ממסנניDyson מופעלים יותר משלושה רבעים מהזמן במצב אוטומטי
בעולם, רק 8% ממסנני Dyson מופעלים ותר משלושה רבעים מהזמן במצב אוטומטי – שבו המכשיר מנטר כל הזמן את איכות האוויר ומגיב אוטומטית לרמות הזיהום המשתנות – מה שמרמז על כך שמכשירי Dyson בבתים ברחבי העולם אינן בשימוש כדי לנהל אוטומטית את אירועי הזיהום בבתים, תובנות אלו מציגות נתוני איכות האוויר המחוברים.
חלק מהערים בעלות השיעור הנמוך ביותר של מכונות במצב אוטומטי תואמות לאלו המדורגות גבוה ברמות הזיהום על בסיס יומי, חודשי וממוצע – בפרט PM2.5 – כולל שנזן (2.2%), מקסיקו סיטי (2.4%) ושנגחאי (3%) שמציינים את שלושת האחוזים הנמוכים ביותר של מטהרים במצב אוטומטי.
על הפרויקט
"נתוני איכות האוויר המחוברים שלנו מאפשרים לנו להבין עד כמה זיהום אוויר בתוך בתים מהווה בעיה אמיתית ברחבי העולם. הוא נותן לנו הבנה ישירה של האתגרים שעומדים בפני מסנני Dyson בסביבות אמיתיות, ואת הידע להנדס מכונות טובות יותר כדי להתמודד עם אתגרים אלה", כך מתאר מאט ג'נינגס, מנהל הנדסה לטיפול סביבתי בחברת Dyson. הוא מוסיף ואומר: "הנתונים שאנו לוכדים אינם רק כלי הנדסי – על בסיס אינדיבידואלי, אלא חוזרים בחזרה דרך אפליקציית MyDyson בזמן אמת ובאמצעות דוחות חודשיים, כדי לעזור לנו לשפר את הבנת איכות האוויר".
פרויקט Dyson Global Connected Quality Data מנתח יותר מחצי טריליון נקודות נתונים כדי לצייר תמונה של איכות האוויר בבתים אמיתיים ברחבי העולם, להבין את התנהגויות המשתמש ולהשוות בין איכות האוויר הפנימית והחיצונית. גודל המדגם העולמי הכולל הוא 3.441.953.

נתוני איכות האוויר בתוך הבית נלקחים ממטהרי Dyson שמחוברים לאפליקציית MyDyson ובמצב ניטור בלבד – כלומר, לא מטהרים את החלל באופן אקטיבי. למרות שהדבר מקטין את גודל המדגם לחישוב, מדעני הנתונים של Dyson בטוחים שמדובר מייצג מדויק של איכות האוויר בבתים אמיתיים, ללא ההשפעה של מטהרי Dyson המנקים את האוויר באופן אקטיבי.
מתוך שפע של נתונים, מדעני נתונים של Dyson התמקדו בנתוני PM2.5 ו-VOC, תוך ניתוח המדידות מה-1 בינואר עד ה-31 בדצמבר 2022. הנתונים נאספים על ידי המכונות כל דקה אחת, שהם ממוצעים של זמן לממוצעים לפי שעה, יום, חודש, עונה ושנה בהתאם לחישוב המדובר. עבור כל ההערכות הממוצעות, ישנו מרווח אמין של 99% כדי להבטיח השוואות מרחביות ו/או זמניות מדויקות ומשמעותיות סטטיסטית.
בין החומרים שנבדקו נמצאים גם חומרי בעירה – מבערי עצים, או בישול וחימום בגז – אבקנים, קשקשים של חיות מחמד ואבק . VOCs כמו גם מזהמי גז כולל בנזין ופורמלדהיד שיכולים להיפלט מפעילויות כמו ניקוי או בישול וכן ממוצרים לרבות דאודורנטים ותרסיסי גוף, נרות, רהיטים וריהוט.

קרדיט: Dyson
מאמרים נוספים
עולם ומלואו של אילוף כלבים וטיפול בהם
אילוף כלבים הוא עולם שלם של שיטות ודרכים שונות כדי...
המשמעות של הקמת חברה
חברה היא אחת הדרכים לנהל עסק עצמאי. לרוב אדם שפותח...
מרכיבי הפיצוי שניתן לקבל בעזרת עורך דין מומחה לתאונות קשות
כל תאונה מטלטלת את המציאות, ובפרט זה המצב כשמדובר על...
מחפשים עורך דין מקרקעין? אתם פועלים נכון
תחום הנדל"ן הוא תחום מורכב הכולל אינספור עסקאות, משא ומתן...
מגשר לענייני משפחה
מגשר לענייני משפחה
כאשר מדברים על הנושא של גישור מתכוונים למצב שבו יש...
שער קרוסלה
אנו נתקלים בקביעות בשערים מסתובבים בשטחים הציבוריים והמסחריים של סביבתנו....
פריצת דרך בעולם המקרנים: א.ד.ר גלובל סאונד זוכת זכויות ההפצה הבלעדיות של JVC JAPAN
חברת 'א.ד.ר גלובל סאונד בע"מ' קיבלה את זכויות ההפצה, השיווק...
חגיגה של טעמים ועיצוב: חמישה טיפים לשדרוג שולחן חג הפסח
ארוחת חג הפסח היא הזדמנות נהדרת לא רק להתענג על...
איך לא לפספס תסמינים מדאיגים המעידים על פוסט טראומה?
כולנו חווים סטרס ולחץ במהלך חיי היום יום שלנו, אבל...
אין יותר רומנטי מחוויית שייט רומנטי עם גל ונעמה יאכטות להשכרה
בהפלגות שייט רומנטי עם גל ונעמה יאכטות להשכרה תקבלו יאכטה...
דילוג לתוכן