ט"ו באב מתקרב, ויחד איתו חיפושים אחרי המתנה שתהיה משמעותית עבור בני הזוג. בשנים האחרונות מסתמן שינוי מהותי באופן שבו הישראלים בוחרים מתנה: כבר לא מדובר ב"להביא משהו כדי לצאת ידי חובה", אלא להשקיע במתנה עם ערך אישי, כזו שעומד מאחוריה סיפור מיוחד או אפילו הקדשה עבור מקבל המתנה. נתונים עדכניים חושפים כיצד נראית מפת ההעדפות הצרכנית בישראל לקראת חג האהבה, ולמה חשוב לשים לב כשניגשים לבחור את ההפתעה הבאה.
אם לפני שנים אפשר היה להסתפק בזר פרחים או קופסת שוקולדים, כיום הציפיות השתנו: לא עוד רק "לקנות משהו", אלא לנסות לדייק במתנה שתספר סיפור, תנציח זיכרון משותף, או תעביר את התחושה למקבל המתנה שהוא לא מובן מאליו. אבל מה קונים?
נשים שבוחרות מתנה לגברים הולכות בעיקר על הקלאסיקה – תכשיטים, שעונים, ארנקים, עטים ותיקים – כך עולה מנתונים עדכניים של רשת ג'נטלמן. כשהן בוחרות מתנה לנשים אחרות, ניתן לראות את הקטגוריות של תכשיטים ופריטים מעוצבים, שעונים, עטים, מעמדים משרדיים וגם גאדג'טים וגימיקים שתופסות את המקומות הראשונים.

ומה מהצד של הגברים? כאשר הם ניגשים לבחור מתנה לבנות זוגם, ניתן לראות מנעד מתנות רחב ומפתיע, אפשר למצוא העדפה ברורה לפריטים חווייתיים: ממשחקי אהבה לזוגות, דרך מכשירי עיסוי ועד לפריטי עיצוב באוריינטציה זוגית. לצד אלו, גם מעמדים משרדיים ושעונים תופסים את המקומות הראשונים. כשזה מגיע למתנות בין גברים – עטים יוקרתיים, מוצרי עישון וסט מצתים מרשים, שעונים, מוצרי קוסמטיקה וגילוח, וגם משחקים כגון שש בש או פוקר – הם המובילים בקטגוריה.
כמו כן, הנתונים חושפים כי למרות השכיחות של מסחר מקוון והעובדה שיותר ויותר ישראלים קונים אונליין, עדיין רוב הציבור בוחר להגיע לחנויות הפיזיות – לראות בעיניים ואולי לקבל השראה מהמרחב עצמו, שלא תמיד נחשף באותה החוויה דרך הרשת. 68% מהנשאלים דיווחו שהם מעדיפים את החוויה המוחשית, ואילו 32% מעדיפים את המסכים. אמנם המגמה הדיגיטלית גוברת, אבל עדיין ניתן לראות נאמנות לבחירה ולתחושה בידיים בעולם המתנות.

נתון נוסף ומעניין הוא שהישראלים משקיעים היום יותר במתנה: ההוצאה הממוצעת עלתה בכ-7% בשנתיים האחרונות – מ-433 שח' ב-2023 ועד ל-465 שח' ב-2025, מה שמדגיש את הגישה החיובית של הצרכנים בישראל – יותר אנשים בוחרים להשקיע במתנות איכותיות ומותאמות אישית, כחלק ממגמה של שדרוג בחוויית המתנה: השקעה באריזות מקוריות, במוצרים ייחודיים ובהתאמה אישית שהופכים את המתנה לייחודית עבור המקבל.
השאלה הנצחית היא מי משקיע יותר, הגבר או האישה – וע"פ נתונים מהוולנטיינס האחרון, נדמה שאין תחרות כלל ; לפי Driveresearch, גברים נוטים להוציא הרבה יותר מנשים על מתנות וחוויות ליום האהבה, כאשר ההוצאה הממוצעת מסתכמת בכ-250 דולר (למעלה מ-840 שח'). מצד שני, נשים מוציאות רק כ-57 דולר (192 שח').
"אנחנו רואים שט"ו באב הפך בשנים האחרונות להרבה יותר מחג של מחוות קטנות כמו פרחים ושוקולדים", מציין טל רז, מבעלי רשת ג'נטלמן. "הצרכן הישראלי רוצה שהמתנה תסמן קשר ייחודי, תזכיר חוויה משותפת או תייצר אמירה אישית. יש כאן הרבה מעבר למוצר – מדובר בסיפור סביבו וההשקעה בפרטים. אפילו משחקים זוגיים צוברים פופולריות, מאחר ואנשים רוצים להפוך רגע פשוט לחוויה אמיתית – בעיקר כאשר בשנתיים האחרונות רבים לא יצאו מהבית. אנו ממשיכים לחדש בהיצע מתנות שמאפשרות לאנשים להביע רגש ולהפוך את ט"ו באב לחוויה אישית".
