חודש נובמבר מוגדר כבר שנים כ"חודש הצרכנות הבינלאומי" "Black Friday", מבצעי סוף שנה ושפע קמפיינים שמזמינים אותנו לקנות עוד ועוד. אבל לצד החשמל, האלקטרוניקה, הצעצועים, הקוסמטיקה והביגוד, יש נתון אחד שבדרך כלל נשאר מחוץ לשיח: 70% ממה שאנחנו קונים, הופך לפסולת בתוך פחות משנה.
המכנה המשותף בין בגדים, מוצרי פלסטיק, אריזות, מוצרים זולים שמתפרקים מהר ואפילו ריהוט? כולם מסיימים את חייהם בפח זבל מהר מדי. בעולם של אופנה מתחלפת, קולקציות חדשות מדי חודש ורשתות שמציעות בגדים במחירים זולים במיוחד, נדמה שהבגד הפך למוצר חד-פעמי. אבל מאחורי כל חולצה שנזרקת, מסתתרת אחת מהתעשיות המזהמות בעולם. הפארק למיחזור וחינוך סביבתי בנגב – דודאים, העוסק בשנים האחרונות בהפרדת הפסולת לפני הטמנתה, מוצא כי הטקסטיל המגיע עם שאר האשפה עובר להטמנה מאחר ולא ניתן לטפל באתר בו בשל המורכבות של הבד ואיכותו הירודה.

6 עובדות שכל אחת מהן צריכה לגרום לנו לעצור:
1.תעשיית האופנה היא השנייה הכי מזהמת בעולם.
- 60% מהבגדים המיוצרים נזרקים לפח מדי שנה.
- 15000 טון טקסטיל מיוצאים מדי יום! למדינות עולם שלישי, שם הם מטמינים את הבעיה במדינות עניות.
- רק 1% מהבגדים בעולם עובר מיחזור אמיתי.
- גם אם תעשיית האופנה תיעלם מחר, יש מספיק בגדים לעוד 50 שנה לכלל אוכלוסיית העולם.
- אנחנו משתמשות רק ב-20% מהבגדים בארון שלנו.
אז מה קורה לבגדים אחרי שאנחנו “נפטרים” מהם? מרבית הבגדים אינם ניתנים למיחזור. למה? כי הם עשויים מתערובת של חומרים, המונעת הפרדה ומיחזור אמיתי. בפועל, בגדים רבים שנשלחים לארגוני איסוף, מוטמנים בישראל או במדינות עניות. חלק קטן הופך לסמרטוטי תעשייה וגם הם מגיעים בסוף להטמנה.

בסקר פסולת שביצע דודאים, נמצא נתון מדאיג במיוחד: כ-10% משאריות המיון להטמנה הן טקסטיל: בגדים, בדים ונעליים. זהו נתח פסולת שאיש כמעט אינו מדבר עליו, אבל הוא גדל בקצב מהיר.
מה כן אפשר לעשות? בפארק המיחזור דודאים מדגישים כי שינוי אמיתי מתחיל בבית, בבחירה של הצרכן: לקנות פחות, להשליך פחות. לקנות רק מה שבאמת נלבש, להעדיף איכות של הבגדים על פני כמויות הבגדים. הארכת חיי הבגד: לכבס בכביסה עדינה, תיקונים פשוטים, ייבוש נכון. וכמובן- שימוש חוזר: יד שנייה, מעגלי חלפת בגדים, ומיחדוש, להפוך טקסטיל ישן למוצרים חדשים.
במקביל, פארק דודאים מקדם תוכניות חינוכיות לילדים ולמבוגרים, ומקדם מיזמים אזוריים לצמצום פסולת בגדים ולשימוש חוזר. למרות פיתוחים מתקדם בעולם של מיחזור טקסטיל, הפתרון העיקרי נמצא אצלנו, פחות קנייה, יותר מודעות וצריכה אחראית. נכון, תעשיית הביגוד בולטת בממדיה, אבל היא רק דוגמה אחת מתוך רבות.
בדודאים מדגישים: "זה לא רק עניין סביבתי, זה עניין של אחריות חברתית וכלכלית."