האם הבינה המלאכותית הולכת להחליף את יצירתיות המוח האנושי?

האם הבינה המלאכותית הולכת להחליף את יצירתיות המוח האנושי?
רן שמשוני קרדיט מיכל אסולין

הבינה המלאכותית היא כלי עזר נפלא כמעט בכל תחום- במדע, בעסקים, בתרבות, ברפואה ועוד. אך כאשר אנו מבקשים לפתח את החשיבה היצירתית שלנו או להיעזר בבינה כדי להגיע לתוצרים מקוריים, מתגלים אתגרים לא פשוטים.

כמה פעמים יצא לנו להיתקל בבעיה כלשהי בעבודה או בצורך מסוים ומיד לפנות לבינה המלאכותית לקבל תשובה? כמעט תמיד התוצאה מכוונת אותנו לכיוון חשיבה מסוים, וכך נוצר קיבעון. אנחנו כבר מותנים לדרך שבה הבינה הציעה לנו לחשוב, וקטן הסיכוי שנפרוץ את המחשבה לכיוון חדש ומקורי משלנו. יצירתיות זקוקה לפתיחות, לסבלנות ולאומץ להישאר לרגע בלי תשובה מוכנה.

הבינה המלאכותית מתוכננת למזער טעויות, כמעט להימנע מהן לחלוטין. אך חשיבה יצירתית נולדת לעיתים דווקא מתוך טעות. הפניצילין, הפוסט-איט ואפילו המיקרוגל- כולם תוצרים של טעות מקרית שהפכה לגילוי מהפכני, מתוך יצירתיות האדם. כדי לטפח יצירתיות, עלינו לאפשר מקום לטעויות, לסטייה מהמסלול ולחוסר השלמות.

כאשר אנו נדרשים לפעול ביצירתיות ונעזרים בבינה מלאכותית, היא מתוכנתת לתת תשובות מנומסות ולהגיד שכמעט כל מה שאנחנו עושים הוא טוב. אבל לפעמים, מה שאנו באמת זקוקים לו זה ביקורת בונה שתגיד שהרעיון שלנו לא תמיד הכי מוצלח. יציאה מהגבולות הללו נועדה לאפשר לחשוב גם על רעיונות חריגים, קיצוניים או מפתיעים. רק פתיחות רחבה לכל כיוון או ביקורת מאפשרת להגיע בסופו של דבר לרעיון חדשני באמת.

כשיש לנו תשובה זמינה בכל רגע, קל לוותר על המאמץ הקוגניטיבי. אך החשיבה היצירתית בראשנו היא כמו שריר: אם לא נאמן אותה, היא תתנוון. שימוש מופרז ב AI- גורם לנו להסתמך "באופן עיוור" על התשובות המוכנות אוטומטית במקום לפתח בעצמנו את היכולת לשאול, לנתח ולהמציא.

הבינה המלאכותית יודעת לחקות רגשות, לנסח טקסט מרגש, ליצור תמונה נוגעת ללב או להלחין מוזיקה סוחפת. אבל היא אינה מרגישה דבר מכל זה. היצירתיות האנושית שלנו נובעת מרגש אותנטי: משמחה, מכאב, מתשוקה או ממאבק אישי. זהו הממד שמעניק ליצירה את העומק והייחוד, והוא חסר לכלי טכנולוגי- גם המשוכלל ביותר.

חשוב לזכור שהבינה המלאכותית אינה אויב היצירתיות, אלא כלי עזר אדיר. אך כדי לשמור על החשיבה הייחודית שלנו, אנחנו חייבים להיות מודעים לסכנות שבהסתמכות יתר: קיבעון, ניוון, אחידות מחשבתית וחוסר רגש. אם נשתמש בה בחכמה – כשותפה ולא כמחליפה, נוכל ליהנות מהיתרונות האדירים שלה מבלי לאבד את המנוע האנושי של היצירתיות.

כותב המאמר הינו רן שמשוני, סמנכ"ל  חברת 'פסיפס' להדרכות בתחומי החברה והעסקים.

מאמרים נוספים
רשת ניין ווסט במבצע שופינג IL: 30%- 70% הנחה על קולקציות נבחרות שבאתר
רשת ניין ווסט יוצאת במבצע שופינג IL, במסגרתו תינתן 30%-...
האם הבינה המלאכותית הולכת להחליף את יצירתיות המוח האנושי?
הבינה המלאכותית היא כלי עזר נפלא כמעט בכל תחום- במדע,...
הסתיו כבר כאן, והנזלת איתו: שואב הנזלת שמסייע לתינוק לנשום טוב יותר
מותג התינוקות האמריקאיNUBY , הקיים במעל ל-150 מדינות ברחבי העולם...
חגיגה של מבצע: המותג ALDO מציע מבצע בלעדי ל - Shopping IL שתקף באתר המכר בלבד עד 70% הנחה על פריטים נבחרים מקולקציית הנשים וגברים בין התאריכים 5–8 בנובמבר
אתר המכר של רשת הנעליים והתיקים הבינלאומית ALDO מצטרף לחגיגת...
מותג ההלבשה התחתונה היוקרתיJACK KUBA במבצע SHOPPING IL: עד 50% הנחה על כל הפריטים
מותג ההלבשה התחתונה היוקרתיJACK KUBA   יוצא במבצע לרגל שופינג אי...
הטרנד החם ביותר בקרב כוכבי רשת, פודיז, ומשפענים מגיע לראשונה לישראל: בלנדר אישי וקומפקטי – גאדג'ט שיקי שמאפשר להכין שייקים טריים בסטייל ובקלות
חברת ברימאג קיבלה את הזיכיון לייבוא ושיווק  המותג הבינלאומי Nutribullet...
הנעל הנכונה לעונה הקרה: כל הטרנדים החמים של עולם ההנעלה לסתיו–חורף 2025–2026
העונות הקרות מביאות איתן לא רק שינוי בטמפרטורה, אלא גם...
קמפיין חברתי חדש להעלאת המודעות לבריונות ברשת, חרדה ודיכאון בקרב צעירים
במסגרת האג’נדה החברתית הגלובלית של מייבלין ניו-יורק, המותג יוצא בשיתוף...
הגוון של שעון חורף: נגמר הכחול, ואיך הפך הירוק לצבע החם ביותר על היד?
סקירה מהירה של הקולקציות החדשות או דפדוף בקטלוגים של מותגי...
Rock Your Loafers: המוקסינים מקבלים טוויסט רוקיסטי בסתיו
מותג ההנעלה הספרדי GIOSEPPO, הנמכר בבלעדיות ברשת הנעלת הנוחות הלב...
דילוג לתוכן