לאחר מאבק משפטי הכיר בו הביטוח הלאומי כ"נפגע עבודה" * עו"ד סאמי אבו ורדה: במציאות היומיומית למייל יש משמעות כמו לנזיפה אישית
האם מייל זועם שעובד קיבל ממנהל המחלקה שלו גרם להתקף לב? נקודה זו עמדה להכרעה משפטית בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה והסתיימה בהכרה של הביטוח הלאומי מכיר בעובד כ"נפגע עבודה".
התביעה הוגשה על ידי עו"ד סאמי אבו ורדה, מומחה לתביעות ביטוח לאומי ונזקי גוף שטען כי עובד במחלקת המחשוב באחד מבתי החולים בצפון, לקה בהתקף לב במהלך עבודתו, לאחר שקיבל דואר אלקטרוני זועם, מאחד ממנהלי המחלקות.
המקרה אירוע ביום עבודה שגרתי. מנהל המחלקה התלונן בפני עובד המחשוב באמצעות המייל, שמערכת הקריאה לאחות במחלקה אינה תקינה וכתוצאה מכך החולים נאלצים להקיש על הארוניות והקירות וליצור רעש, כדי לקרוא לאחות לחדרם.
עובד המחשוב "לקח ללב" את הפנייה הזאת של מנהל המחלקה, כי באותו זמן כבר היו ברשותו שלוש הצעות מחיר לדרוג מערכת הקריאה לאחות, אבל בשל לחץ בעבודה לא הספיק לטפל בנושא. "התובע הרגיש כישלון אדיר. בעצם ההבנה כי הוא גורם לבעיה הקשה וכי הוא כישלון בעיני מנהל המחלקה וכך גם בעיני עצמו" נטען בתביעה. באותו יום אושפז העובד בבית החולים שבו עבד עקב אירוע לבבי.
פנייתו לביטוח הלאומי להכיר בו כ"נפגע עבודה" נדחתה בטענה כי לא הוכח שהיה אירוע חריג בעבודתו. עו"ד סאמי אבו ורדה טען שבמציאות היומיומית, כאשר דו שיח בין עובד למנהל מתרחש לעתים קרובות באמצעות המיילים, נזיפה בדרך זו, כמוה כנזיפה אישית פנים מול פנים מאת הממונה. לכן יש להכיר בעובד כמי ש"נפגע עבודה".
בעקבות חוות דעת של רופא מומחה שהוגשה לבית הדין לעבודה, הודיע הביטוח הלאומי כי הוא מסכים להכיר עקרונית באוטם שריר הלב כפגיעה בעבודה. ועדה רפואית תקבע את אחוזי הנכות של העובד.
עו"ד אבו ורדה: " השימוש במיילים או בהודעות ווטסאפ, הפך לכלי משמעותי ביחסי עובד ומעביד במיוחד בתקופה זו וטוב עשה הביטוח הלאומי שהכיר בתביעה הזו".