צובעים את העולם בגוון חיובי

0
111

כמה קל לשקוע בשגרת החיים, בייאוש ובאי-יכולת להצליח, ולאבד תקווה. יש לכך כמובן הצדקה ביולוגית הישרדותית – מוחו של האדם מכוון לתפיסת איומים במטרה להיערך אליהם בהתאם. מסיבה זו, בתקופות לחץ וקושי, אנו מוצאים את עצמנו עם ניגון מדכא ובלתי פוסק של פחדינו וחששותינו. כך, בריאות נפשית היא עניין שיש לשמר.

ישנן דרכים רבות להקל על ההתמודדות עם החיים ולאזן את הכף לטובת החיובי. ראשית, זו לא בושה לבקש עזרה. בריאות נפשית זו לא מילה גסה, ולכן אם אתם מרגישים שאתם מתקשים לעשות את העבודה לבד, תפנו לקבלת עזרה. קיימים מטפלים נהדרים שיסייעו לכם בתהליך התמודדותכם וצמיחתכם.

ברם, ישנם גם כמה עקרונות מפתח שנחשבים לאבני היסוד של הפסיכולוגיה החיובית. הענף הפסיכולוגי המתמקד בחיוביות צמח כתגובת נגד לכך שהפסיכולוגיה, בייחוד זו המחקרית, נטתה להתמקד בעיקר בפתולוגיות האדם ולא בצדדיו החיוביים. את התודה על כך אנו חייבים למרטין סליגמן, פסיכולוג יהודי-אמריקאי וממייסדי הפסיכולוגיה החיובית.

המתכון לאושר

בבסיס ההנחה בפסיכולוגיה החיובית קיימות 6 תכונות והתנהגויות המובילות להגדלת האושר –

  1. חכמה וידע – פתיחות מחשבתית, יצירתיות
  2. אומץ – דבקות במטרה, התמדה, גבורה ויושרה
  3. אנושיות – אהבה, אינטליגנציה רגשית וחברתית, טוב לב
  4. צדק – מנהיגות, אזרחות, הוגנות
  5. חמלה וסלחנות – זהירות, איפוק, ענווה, שליטה עצמית
  6. התעלות – הכרת תודה, תקווה, הומור, רוחניות

מתחילים בהכרת תודה

הנטייה להתמקד בשלילי ולהדגיש אותו נבחנה רבות במחקר הפסיכולוגי. זוכה פרס הנובל לכלכלה, דניאל כהנמן, הראה כי לאבד משהו כואב פי ארבעה מהעונג של לקבל את אותו הדבר. המנגנון ההישרדותי הזה שמר עלינו בחיים לאורך תקופות רבות, אך הוא עשוי להסב לנו הרבה לחץ, אי-נחת, עצבנות ותחושת אי-סיפוק.

הפסיכולוגיה החיובית הראתה כי אנשים מאושרים נוטים להכיר תודה. מחקרים הראו כי אנשים שהחלו להכיר תודה באופן שוטף, למדו להעריך את חייהם והפכו לאופטימיים, נמרצים והחלטיים יותר. זאת ועוד, הם היו חולים פחות ונהנו משינה טובה יותר.

לכן, כדי לאמן את המוח לשים לב גם לטוב שבחיים, חשוב לאמץ סגנון חשיבה חדש. חשבו על היום שחולף, למשל, ובחרו דבר אחד טוב שקרה לכם היום. תנו לו תשומת לב רבה יותר מהרגיל ותודו על קיומו.

מומלץ מדי יום, לכתוב חמישה דברים קטנים שגרמו לכם להרגיש טוב היום. זה אורך דקות בודדות ומרגיש מוזר בהתחלה, אך זה ייהפך לטקס אוטומטי. עם קצת תרגול, כל אחד יכול למצוא את האושר, גם בדברים הקטנים שביום.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here