מה זה קרן פנסיה ותיקה

מה זה קרן פנסיה ותיקה
קרדיט FREEPIK

לאנשים רבים עדיין צבורים כספים בקרנות הפנסיה הוותיקות, הסגורות למצטרפים חדשים ב- 16 השנים האחרונות. מדובר בקרנות אשר בהם שיטת ותקופת הצבירה שונות מקרנות הפנסיה החדשות, ומבוססת על זכויות מקבילות לשנות העבודה של העובד, שכרו ופרמטרים נוספים. במאמר הבא נסביר בתמצית מה זה קרן פנסיה ותיקה.

כאמור, כיום כבר לא ניתן להצטרף אל קרנות הפנסיה הוותיקות, אשר בגלל שיטת חישוב הקצבה הספציפית שלהן נקלעו לגירעונות. בעיקרון, חישוב הקצבה מבוסס על שנות עבודה, כאשר כל שנה מקנה לעובד 2% זכויות ובסך הכל ניתן לצבור עד 70% – כלומר 35 שנים. יחד עם זאת, יש לציין כי הנתונים משתנים מעט בין הקרנות הוותיקות השונות. בנוסף, יש הבדלים באופן חישוב השכר "השכר הקובע" לגובה הקצבה. בחלק מהקרנות לוקחים את השכר הממוצע של המבוטח לאורך השנים האחרונות, אם כי החישוב יותר מורכב מכך ולא ניכנס פה לפרטים מסובכים. בקרנות אחרות עושים ממוצע מתוך כמה מאות של "מנות פנסיה" המושוות אל השכר הממוצע במשק לאורך כל שנות החיסכון, ומהן מתקבל גובה הקצבה. כפי שניתן לראות, המשמעות היא שיכולים להיות מצבים בהם מבוטחים מקבלים קצבאות הגבוהות למעשה ממה שהכניסו אל הקרן עם השנים, וזו בדיוק הייתה הסיבה לגירעונות הקשים ולהתערבות המדינה.

מה יכול להשפיע על גובה הזכויות המגיעות בפרישה?

אם כן, הזכויות בעת פרישה שמגיעות מקרן פנסיה וותיקה תלויה בעיקר בשכר של העובד, שבמרבית המקרים הולך ומתקדם עם השנים ביחד עם התפקידים, הדרגות והסכמים שונים עם המעסיק. בנוסף, מה שמשפיע בקרנות מסוימות הוא כאמור השכר הממוצע במשק, שכן מנות הפנסיה שהזכרנו לעיל מושוות אל השכר הממוצע. בנוסף, שינויים בשוק ההון משפיעים על גובה הקצבה שכן הכספים מושקעים באפיקים סולידיים עד מנייתיים בשוק ההון, ובהתאם לכך התשואות. בנוסף לכך, ייתכן וישפיע על גובה הזכויות תוספות וותק בקרן, הפקדות אחרי גיל פרישה ופרמטרים נוספים.

האם להמשיך להפקיד לקרן פנסיה וותיקה?

לצד קרנות הפנסיה הוותיקות יש עוד מכשירי חיסכון ארוכי טווח, חלקם עם מרכיב ביטוחי ואחרים בלי. באופן כללי, שווה לבחון שינוי בהפקדות לקרן פנסיה וותיקה בעת הגעה למקסימום 70% צבירה, עם היציאה לגמלאות, כשמחליטים לפרוש מוקדם או משנים את מקום העבודה, וכן בהתאם לביצועי הקרן, התשואות ודמי הניהול שלה. אין זו החלטה שמקבלים בקלות ראש וחשוב מאוד להיוועץ באנשי מקצוע בעלי בקיאות מעמיקה בתחום.

מאמרים נוספים
תשתיות תקשורת לעסקים
תשתיות תקשורת לעסקים
על מנת להעביר נתונים בערוצים טכנולוגיים חדישים, אנו מסתמכים על...
מנכ"ל משרד ההגנה הגרמני, בנדיקט צימר הגיע לביקור עבודה בישראל כאורחו של מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר
המנכ"לים דנו בתמונת המצב האסטרטגית האזורית ובשיתוף הפעולה הביטחוני בין...
שיפור תנאי שכר, מודל העסקה חדשני ועידוד קליטת עובדים חדשים: משרד הביטחון, צה״ל, משרד האוצר וההסתדרות חתמו על הסכם העסקה חדש לאזרחים עובדי צה״ל
על ההסכם חתמו היום (ג') במשותף שר הביטחון, יואב גלנט,...
כנס החירום של ענף השיפוצים: מנכ"ל רשות האוכלוסין, אייל סיסו: "אפעל לקדם פיילוט להכנסת עובדים פלסטינים לאחר בידוק קפדני"
אתמול (א'), התאחדות קבלני השיפוצים ערכה "כנס חירום להצלת ענף...
שגריר גרמניה בישראל מבקר את צייס ואת פארק הייטק צפון במסגרת "יום הייטק"
השגריר נפגש עם בכירי הנהלת חברת ZEISS הגרמנית, היושבת בפארק...
איך לא לפספס תסמינים מדאיגים המעידים על פוסט טראומה?
כולנו חווים סטרס ולחץ במהלך חיי היום יום שלנו, אבל...
יועץ פיננסי אישי
אומרים שהכסף הוא אמצעי ולא מטרה. הדבר בהחלט נכון. כאשר...
המלחמה על ההסברה: מדרום אמריקה באהבה
משלחת מנהיגים מאמריקה הלטינית הגיעו לביקור סולידריות ביישובי העוטף הביקור -...
קוראי המגזין היוקרתי ״Business Traveller״ קבעו כי רשת מלונות ליאונרדו מבית פתאל היא אחת מבין שתי הרשתות האיכותיות והמועדפות עליהם בנסיעות עסקיות בגרמניה ובכל אירופה
קוראי המגזין היוקרתי ״Business Traveller״ בשפה הגרמנית המיועדת לנוסעים עסקיים,...
מפגש היסטורי באמירויות: הרב שרקי ובכירים מוסלמים בונים גשר בין היהדות והאיסלם
הרב אורי שרקי הוזמן לביקור באמירויות בעקבות האיגרת ההלכתית ששלח...
דילוג לתוכן