עמיעד טאוב:"צריך לזעזע את מערכת הבריאות"

עמיעד טאוב:"צריך לזעזע את מערכת הבריאות"
הרצאת עמיעד טאוב בכנס רפואה ומשפט בלשכת עורכי הדין

בראיון על ריבוי מקרי הרשלנות הרפואית בישראל חושף יו"ר עמותת אופק חזרה לחיים, עמיעד טאוב את כמות המקרים מ־9,000 תלונות שהוגשו למשרד הבריאות על חשד לרשלנות רפואית. הוקמו רק 320 ועדות בדיקה ולאף רופא לא בוטל הרישיון בגלל רשלנות. מה לדעתו צריך לעשות :"לשנות את תרבות הרפואה המתגוננת ולהעניש בחומרה רופאים עבריינים".

עמיעד טאוב, בן 40, תושב מודיעין נשוי לעו"ד רות עפרי טאוב ואב לחמישה. קצין , בעל תואר ראשון בלוגיסטיקה וכלכלה ותואר שני במינהל ציבורי מאוניברסיטת בר אילן. לשעבר יו"ר אגודת הסטודנטים, סגן יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית. כיום משמש כמנכ"ל חברת עט תקשורת העוסקת בקמפיינים דיגיטליים וניהול אתרי תוכן, מרצה לניו מדיה, חבר בנשיאות הוועד הפועל הציוני, דירקטור במנהלת "אופק' מודיעין וכיו"ר עמותת אופק חזרה לחיים אותה ייסד יחד עם אשתו בעקבות מקרה אישי שקרה לבנו. טאוב הוא גם מייסד המטה למאבק ברשלנות רפואית וחבר בהנהלת קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.טאוב הינו בעל טור קבוע בעיתון "מצב הרוח" ומחבר הספרים 'מזימה' ו"אחי מיוחד".לאחרונה חשף בדיון מיוחד שיזם בועדה לביקורת המדינה את הנתונים המזעזעים לפיהם אלפי משפחות נפגעות מדי שנה מרשלנות רפואית בישראל.

מדוע הוקמה עמותת אופק חזרה לחיים?

עמותת אופק הוקמה בעקבות מקרה אישי של פגיעה בבני בעקבותיה נחשפנו לצערנו לליקויים במערכת הבריאות ועל מנת לתת מענה למצוקות בהן נתקלים חולים ובני משפחותיהם לאחר משבר ו\או מקרים של רשלנות רפואית אל מול מערכת הבריאות ועל מנת לשנות דברים במערכת הבריאות שלעיתים מתנהלת באופן מופלא אך לעיתים גם באופן רע ולא מקצועי הפגוע בחולים ועולה בחיי אדם. הארגון מספק תמיכה מידית לנפגעים, מקדם חקיקה בתחומי הבריאות והרווחה, מקיים פעילויות פנאי ומסיבות עבור הורים וילדים עם צרכים מיוחדים, ממנה ומכשיר הורים לועדות השמה בחינוך המיוחד מוביל חקיקה ופעילות ציבורית למניעת רשלנות רפואית וטיוח במערכת הבריאות ומפעיל סדנאות בטיחות לצוותים רפואיים בבתי החולים בישראל.

מה מוביל למצבה של מערכת הבריאות שמדורגת במדדים עולמיים במקומות האחרונים מבין המדינות המתפתחות?

ראשית זה לא מספיק מעניין את הציבור לצערנו רק את מי שהנפגע ובמקרים רבים כבר אין לו כוח להילחם ולשנות ושנית זה עניין של סדרי עדיפויות ציבוריים. כל עוד תיק הבריאות הינו האחרון שנדרש במשא ומתן הקואליציוני ונושאים מהותיים כגון סל התרופות, התקציב לאחיות והחיסרון במיטות אשפוז לא מסוקרים בתקשורת לא יתרחש השינוי המיוחל.

לאחרונה גייס טאוב המשמש כיו"ר העמותה בהתנדבות את שר הרווחה לשעבר זבולון אורלב המשמש כנשיא העמותה ואת השופטת בדימוס דליה גנות שפרשה לאחרונה מבית המשפט המחוזי כיו"ר הועדה המקצועית.

עמיעד טאוב בועדה לביקורת המדינה:"חוק הנציבות הנוכחי לא יעבור בכנסת"

מה סדר הגודל של מקרים של רשלנות רפואית מתרחשים בישראל?

ההערכות מדברות על 4000-5000 מקרים של מוות מידי שנה על בסיס הערכות סיכונים כלומר היחס בין כמות המקרים המדווחים למערכת הבריאות לבין כמות המקרים בפועל כאשר יש לצאת מנקודת הנחה כי אם אחוזי הדיווח בבתי החולים הכלליים אינם גבוהים בבתי חולים גריאטריים וכאלו לבריאות הנפש האחוזים נמוכים משמעותית.

על איזה מספרים אנחנו מדברים?

בדיון בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר שיזמנו השנה נחשף כי לנציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות הוגשו בשנים 2016-2008 יותר מ־9,000 תלונות על חשד לרשלנות רפואית. אולם במשרד הבריאות הקימו רק 320 ועדות בדיקה. בשנים 2016-2012 הורשעו רק 26 רופאים בוועדות משמעת של משרד הבריאות. שני רופאים ננזפו; שלושה קיבלו התראה. מ־21 רופאים נשלל באופן זמני הרישיון לעסוק ברפואה. לאף רופא לא בוטל הרישיון בגלל רשלנות.על פי דו"ח גרמן רק ב־226 מקרים הועמדו רופאים לדין משמעתי, ורק ב־146 מקרים הסיבה הייתה רשלנות רפואית; בכל השאר הרופאים הורשעו במעשים פליליים, דוגמת אונס או שימוש בסמים. רישיונם של 199 רופאים נשלל לכמה חודשים (בדרך כלל לתקופה שנמשכה עד חצי שנה), אך גם הפעם, בקרב 69 רופאים שלילת הרישיון בוצעה על רקע עבירה פלילית. בשישה מקרים בלבד, במשך עשור שלם, נשללו לצמיתות רישיונותיהם של רופאים. גם במקרים הבודדים האלה העונש לא הוטל בגין רשלנות רפואית, אלא רק בשל עבירות חמורות דוגמת אונס, רצח או סחר בסמים.

מימין לשמאל. עמיעד טאוב, ח''כ יעל גרמן, ח''כ קארין אלהרר
מימין לשמאל. עמיעד טאוב, ח"כ יעל גרמן, ח"כ קארין אלהרר

מה צריך לעשות?

בראש ובראשונה לשנות את תרבות הרפואה המתגוננת וללמד את הרופאים ואנשי הצוות את ערכו של הגילוי הנאות תוך הפיכת אנשי הצוות והמטופלים לשותפים בתיקון המערכת ולא לאויבים במקביל צריך להפריד בין רופאים שטעו לבין רופאים שאשמים ברשלנות פושעת ואת אלו שפשעו יש להעניש בחומרה על מנת לייצר הרתעה. אחד הדברים שאנחנו דורשים היום זה להוציא את הנציבות שאחראית לתלונות ציבור ממשרד הבריאות כי לא יכול להיות שרופאים יפקחו על רופאים שהם חברים שלהם".

מאמרים נוספים
על הקשר בין עיצוב וחינוך: הלן דורון:" עיצוב סביבת הלמידה משפיעה ישירות על איכות הלמידה"
עיצוב כיתות החינוך הפורמלי - מורה אחת מול טורי שולחנות...
ארבעה זוכים ב"אות יוסף באו" בתרומה לתרבות ולחברה
"אות יוסף באו" לתרבות וחברה הוענק לזוכים אשר תרמו תרומה...
סקר ה- AI הגדול: המנהלים מתלהבים מהחידושים - העובדים הרבה פחות. 73% מהמנהלים עושים שימוש בבינה מלאכותית כמעט יומיומי, לעומת 32% מהמועסקים שלהם
בסקר החדש שנערך בהזמנת זום, התברר גם כי רוב המנהלים...
"יושב על מדין" – שלושים שנה על כס המשפט
יצא לאור ספרו המרתק של סגן נשיא בית המשפט המחוזי...
בין ברלין ובארי: המחנך נאייל זועבי בטור מיוחד לציון 85 שנים לליל הבדולח, בימים ההם בזמן הזה
בין התשיעי לעשירי בנובמבר 1938, התרחש ליל הבדולח, ליל הזוועה...
אתם אחראים על ארגון כנס או השתלמות ואתם נרדמים מחוסר השראה? הנה כל הטיפים שיצילו לכם את האירוע!
לארגן כנס או השתלמות מקצועית לעובדי החברה או סתם לקולגות...
הצעדים שעל הממשלה לעשות על מנת להוזיל את מחירי הדיור בישראל/ מאת רן זיו, בעלים ומנכ"ל סמארט נדל"ן
שוק הנדל"ן בישראל מצוי בתקופה של האטה משמעותית. מספר העסקאות...
קייטרינג בשרי ועל האש לאירועים קטנים
קייטרינג בשרי וברביקיו לאירועים קטנים ארגון אירוע קטן יכול להיות משימה...
עוגת בת מצווה
עוגת בת מצווה - לקנות או לא?
עוגת בת מצווה עוגת בת מצווה נאפית בהתאם להזמנה ייחודית שבוצעה...
‏מהו התפקיד של ממונה בטיחות?
ממונה בטיחות ‏אמנם אתם מנהלים טובים בתוך החברה שלכם, אבל כל...
דילוג לתוכן