האם מעסיק חייב לשלם ביטוח בריאות לעובד בחל"ת?

האם מעסיק חייב לשלם ביטוח בריאות לעובד בחל"ת?
תמונה: pixabay.com

תקופת הקורונה העלתה לסדר היום מושג שרבים לא הכירו: חופשה ללא תשלום, חל"ת. המשבר הבריאותי שפקד את ישראל והעולם כולו הביא להשבתה של ענפים רבים במשק, וכפועל יוצא עובדים רבים הוצאו לחלRש"ת.

ככל שתקופת החל"ת הלכה והתארכה, החלו להתעורר שאלות רבות בקרב עובדים לגבי זכויותיהם במהלך תקופה זו. אחת המרכזיות בהן היא האם המעסיק חייב לשלם ביטוח בריאות לעובד בחל"ת? בשאלה זו יעסוק המאמר שלפניכם.

חוק ביטוח בריאות ממלכתי

על-פי חוק ביטוח הבריאות הממלכתי, שנחקק בשנת 1995, כל תושב במדינת ישראל מבוטח בביטוח בריאות. הוראות חוק זה קובעות כי כל תושב מגיל 18 ומעלה מחויב לשלם דמי ביטוח בריאות. תשלום דמי הביטוח נגבה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, ומחושב בהתאם לגובה ההכנסות של התושב וכן בהתאם לסטטוס עבודתו: עצמאי, שכיר או מי שאינו עובד כלל.

עובד עצמאי משלם בעצמו את דמי ביטוח הבריאות ישירות לביטוח הלאומי. תשלום דמי ביטוח הבריאות לעובד שכיר מתבצע באמצעות המעסיק. על-פי חוק, המעסיק מחויב לנכות משכרו של כל עובד את דמי ביטוח הבריאות, ולהעבירם למוסד לביטוח לאומי

תשלום ביטוח בריאות לעובד שכיר בחל"ת

החוק קובע כי עובדים שכירים מחויבים בתשלום דמי ביטוח בריאות, גם כשהם שוהים בחופשה ללא תשלום. בחודשיים הראשונים של החל"ת המעסיק ממשיך לנכות את דמי ביטוח הבריאות משכרו של העובד. אם תקופת החל"ת מתארכת לתקופה של למעלה מחודשיים, העובד נדרש לשלם בעצמו את דמי ביטוח הבריאות ישירות למוסד לביטוח לאומי.

חשוב לציין כי בתקופה של חופשה ללא תשלום, דמי ביטוח הבריאות שיש לשלם הם בגובה מינימלי בלבד, ללא קשר לגובה דמי הביטוח ששילם העובד בתקופת עבודתו. נכון לשנת 2021, גובה דמי ביטוח הבריאות לעובד בחל"ת הוא 117 שקלים (המשולמים באמצעות המעסיק) בחודשיים הראשונים לחל"ת, ולאחריהם – 104 שקלים, המשולמים ישירות על-ידי העובד.

ומה לגבי ביטוח בריאות פרטי?

שכירים רבים, בעיקר כאלו שעובדים במקומות עבודה מאורגנים, נהנים מביטוח בריאות פרטי מטעם המעסיק שלהם. מדובר בפוליסות ביטוח בריאות קולקטיביות, אליהן יכולים להצטרף עובדים ובני משפחותיהם, לרוב בתעריפים מוזלים במיוחד.

ביטוח בריאות שכזה נחשב כהטבת שכר שמעניק המעסיק לעובדיו. לפיכך, כאשר העובד נמצא בחל"ת, מתנתקים הלכה למעשה יחסי העובד-מעביד שבינו לבין מעסיקו. לכן, בתקופת החל"ת המעסיק אינו מחויב להמשיך ולהעניק לעובדיו את ההטבה הזו, כמו גם הטבות שכר אחרות.

כשתקופת החל"ת קצרה, נשמרת ההמשכיות בכיסוי הביטוחי. אולם אם החל"ת מתארך חודשים ארוכים, ייתכן והכיסוי הביטוחי פג. מומלץ שכל עובד יבדוק במקום עבודתו את תוקפו של ביטוח הבריאות הפרטי בתקופת החל"ת, ובמידת הצורך אף יעביר בעצמו את תשלומי הפרמיה החודשיים לחברת הביטוח; זאת כדי לשמור על רצף ביטוחי וכיסוי מלא, גם בתקופת החל"ת.

לסיכום, חופשה ללא תשלום שלא נלקחה מבחירה, היא תקופה לא פשוטה עבור כל עובד שכיר. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא חוסר הוודאות לגבי עתידו של העובד, וחוסר מודעות לגבי זכויותיו וחובותיו בתקופה זו. בכל הקשור לתשלומי ביטוח לאומי בכלל, וביטוח בריאות בפרט, חשוב להתעדכן בהוראות החוק ולשמור על המשכיות התשלומים; זאת כדי ליהנות מרצף ביטוחי ולהימנע מצבירת חובות ומתשלום קנסות. 

מאמרים נוספים
תם משפט זהות הצנחן השלישי בתמונה ההיסטורית של משחררי הכותל
בית המשפט הודה לצנחנים הגיבורים וביקש כי כל אחד ימשיך...
הסכם ממון
הסכם ממון הפך להיות ברירת המחדל אצל זוגות בטרם ממסדים...
פינוי שוכר
פינוי שוכר – תהליך משפטי
פינוי דייר הוא הליך משפטי שבאמצעותו בעל דירה מבצע פינוי...
עורך דין תעבורה תל אביב - ייעוץ מותאם אישית ומועיל במיוחד
דיני תעבורה הוא תחום מתעתע. דווקא בגלל שגם אנשים נורמטיביים...
העובד קיבל דואר אלקטרוני זועם ולקה בהתקף לב
לאחר מאבק משפטי הכיר בו הביטוח הלאומי כ"נפגע עבודה" *...
עורכת דין גירושין
עורכת דין גירושין
גירושין בין בני זוג יכולים להתבצע בצורה חיובית של הסכמה...
מי אשם במילוי הצהרת בריאות בנייד?
איש המכירות לא רשם בעיה לבבית מולדת וחברת הביטוח מסרבת...
התנגדות לצו קיום צוואה
מגירושין ועד לצוואה – למי פונים בכל אחד מהמקרים
מציאות החיים מלמדת שהטיפול המשפטי בתיקי גירושין ובתיקי ירושה הינו...
עורכי דין לנזקי גוף
מהם נזקי גוף וכיצד עורכי דין לנזקי גוף יוכלו לסייע...
לקבל את מה שמגיע לנו במקום העבודה
לקבל את מה שמגיע לנו במקום העבודה
על מנת שתוכלו לקבל את מה שמגיע לכם במקום העבודה,...
דילוג לתוכן