סיווג ביטחוני והתאמה ביטחונית

סיווג ביטחוני והתאמה ביטחונית

אזרחים רבים המועסקים בארגונים שמספקים שירות למערכת הביטחון, עובדי מדינה בשירות הציבורי וחיילים ואנשי קבע המשרתים ביחידות מסווגות נדרשים לעתים קרובות לעבור תחקיר ביטחוני, לצורך בדיקת התאמה ביטחונית לקבלת סיווג. להליך כזה צפוי גם כל מי שמועמד למשרה או לתפקיד הדורש סיווג ביטחוני. במסגרת התחקיר הביטחוני צפוי העובד או המועמד לתפקיד לעבור בין היתר בדיקת פוליגרף וכן יידרש לחתום על הצהרות והתחייבויות שונות. יש לקחת בחשבון כי לתוצאות בדיקת הפוליגרף יש השלכה ישירה על ההחלטה אם יינתן בסופו של דבר הסיווג הביטחוני המבוקש. בסיום התהליך, אמור המועמד או העובד לקבל הודעה על התאמה ביטחונית וקבלת הסיווג הביטחוני המיוחל.  עם זאת, בלא מעט מקרים, לרוב אחרי תקופת המתנה וציפייה ממושכת, מקבל המועמד או העובד הודעה על אי התאמה ביטחונית. משמעות הדבר היא שנחסמת דרכו לקידום בארגון בו מועסק, או לתפקיד או המשרה המיוחלים. לכן, חשוב לדעת שיש זכות ערעור על החלטה בדבר אי התאמה ביטחונית, הליך שנקרא "השגה". זכות ההשגה מוגבלת בזמן ומחייבת הגשת בקשה מנומקת ותצהיר. ההשגה תידון בפני ועדה מיוחדת של השב"כ, "וועדת השגה", ולמגיש ההשגה זכות טיעון בפני הועדה.

מכיוון שתחקיר ביטחוני הוא הליך מורכב, שתוצאותיו יקבעו למעשה אם המועמד יתקבל לעבודה, לשרות או לתפקיד מסוימים, או ישפיעו באופן ישיר על שאלת קידומו של עובד בארגון בו מועסק – מומלץ מאד לפנות לעו"ד פלילי מומלץ ולקבל ייעוץ משפטי מקיף, לפני תחילת תהליך של בדיקת התאמה ביטחונית.

בנוסף, חשוב לדעת כי במסגרת בדיקת הפוליגרף שנערכת כחלק מהליך התחקיר הביטחוני, יידרש המועמד להשיב על שאלות הנוגעות לביצוע עבירות פליליות, ובמקרים מסוימים עלול המועמד להפליל את עצמו בעבירות פליליות. על כן, קיימת חשיבות רבה לפנות לעורך דין פלילי ולקבל יעוץ משפטי לפני חתימה על הצהרות ולפני בדיקת פוליגרף.

גם מועמד או עובד שעבר תהליך של בדיקת התאמה ביטחונית וקיבל הודעה על אי התאמה ומעוניין לערער על ההחלטה – רצוי שיפנה לעורך דין פלילי, הבקיא בתחום, ויקבל ייעוץ משפטי בנוגע לזכויותיו ולהליך ההשגה. ייצוג על ידי עורך דין בהליך ההשגה, ישפר משמעותית את סיכויי ההצלחה.

למשרד עורך דין פלילי גיא פלנטר היכרות מעמיקה עם הליכי בדיקת התאמה ביטחונית, תחקיר ביטחוני, קביעת סיווג ביטחוני והליכי השגה על קביעת אי התאמה ביטחונית. לעורכי הדין במשרד עו"ד פלילי גיא פלנטר סיווג ביטחוני גבוה המתאים לטיפול בתיקים ביטחוניים ורגישים. למשרד ניסיון עשיר ביעוץ משפטי בנוגע להליכי בדיקת התאמה ביטחונית, בליווי מועמדים ועובדים בהליכים מסוג זה ובייצוג משפטי בהליכי השגה ובוועדת ההשגה של השב"כ.

התאמה תעסוקתית למשטרה ולמג"ב

כל מועמד לגיוס למשטרה או למג"ב נדרש, כחלק מהליך הגיוס, לעבור הליך של בדיקת התאמה תעסוקתית, שמטרתו לקבוע אם הוא מתאים לתפקיד הרלוונטי. בדיקת ההתאמה התעסוקתית נערכת על ידי היחידה לביטחון מידע במשטרת ישראל (יחב"מ), בשיתוף פעולה עם אגף משאבי אנוש. בדיקת ההתאמה התעסוקתית נועדה לבדוק את מידת האמינות, היושר וטוהר המידות של המועמד. הבדיקה כוללת מבחן אמינות ממוחשב, שאלון התאמה, ראיון התאמה עם קב"ט (הנקרא גם שיחת ניגוד עניינים) ובמידת הצורך גם בדיקת פוליגרף. תוצאות הבדיקה יקבעו אם המועמד יתקבל לתפקיד או לאו (וזאת בלא כל קשר לשאלת התאמתו המקצועית). מועמד שנקבעת לו אי התאמה תעסוקתית יכול לערער על ההחלטה לפני המפכ"ל או קצין משטרה בכיר שהוסמך לכך.

על מנת לשפר את הסיכוי לצלוח את הליך בדיקת ההתאמה התעסוקתית מומלץ, בטרם כניסתכם לתהליך, להיוועץ בעורך דין שבקיא בתחום. משרד עו"ד פלילי גיא פלנטר, עוסק בין השאר במתן יעוץ משפטי בנוגע להליכי בדיקת התאמה תעסוקתית ומנוסה בייצוג בהליכי ערעור על קביעת אי התאמה תעסוקתית.

מאמרים נוספים
עורך דין לתביעות ביטוח לאומי
עורך דין לתביעות ביטוח לאומי
המוסד לביטוח לאומי ידוע בכך שהוא גוף שאין זה תמיד...
מגשר לענייני משפחה
מגשר לענייני משפחה
כאשר מדברים על הנושא של גישור מתכוונים למצב שבו יש...
תם משפט זהות הצנחן השלישי בתמונה ההיסטורית של משחררי הכותל
בית המשפט הודה לצנחנים הגיבורים וביקש כי כל אחד ימשיך...
הסכם ממון
הסכם ממון הפך להיות ברירת המחדל אצל זוגות בטרם ממסדים...
פינוי שוכר
פינוי שוכר – תהליך משפטי
פינוי דייר הוא הליך משפטי שבאמצעותו בעל דירה מבצע פינוי...
עורך דין תעבורה תל אביב - ייעוץ מותאם אישית ומועיל במיוחד
דיני תעבורה הוא תחום מתעתע. דווקא בגלל שגם אנשים נורמטיביים...
העובד קיבל דואר אלקטרוני זועם ולקה בהתקף לב
לאחר מאבק משפטי הכיר בו הביטוח הלאומי כ"נפגע עבודה" *...
עורכת דין גירושין
עורכת דין גירושין
גירושין בין בני זוג יכולים להתבצע בצורה חיובית של הסכמה...
מי אשם במילוי הצהרת בריאות בנייד?
איש המכירות לא רשם בעיה לבבית מולדת וחברת הביטוח מסרבת...
התנגדות לצו קיום צוואה
מגירושין ועד לצוואה – למי פונים בכל אחד מהמקרים
מציאות החיים מלמדת שהטיפול המשפטי בתיקי גירושין ובתיקי ירושה הינו...
דילוג לתוכן