'מהפכת הריפיל' (אריזות מילוי) כבר כאן, והפעם עם יתרון כפול: חיסכון לסביבה ולכיס (חסכון ממוצע של 15%-30%)
מחקר חדש שערכה ד"ר דנה טבת, מבית הספר אריסון למנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, מצא שרוב הישראלים חשים אחריות לנהוג באופן שאינו מזיק לסביבה וכ 2/3 מהצרכנים בישראל מעוניינים שמשווקים ומותגים יסייעו להם לצרוך
באופן אחראי יותר כלפי הסביבה.
מחקר חדש מראה כי 70% מהצעירים בישראל (גילאי 18-29) הביעו נכונות לרכוש בושם במילוי חוזר. כשנוסף לכך יתרון כלכלי – הנתון מזנק ל-84%!!!
5 ביוני מציינים ברחבי העולם את יום איכות הסביבה, רגע חשוב לעורר מודעות ולתרגם כוונות טובות לפעולות ממשיות. אך האם המודעות הגוברת של הצרכנים לנושאים סביבתיים באמת משנה את ההרגלים בשטח?
אחת התשובות לכך טמונה במהפכה שקטה אך מתגברת בענף הביוטי – אריזות למילוי חוזר (Refill). מדובר באחד הפתרונות הפרקטיים ביותר להפחתת שימוש בפלסטיק ובזכוכית, מבלי להתפשר על חוויית המוצר. השאלה הגדולה היא: האם גם הצרכנים הישראלים יצטרפו למגמה העולמית?
פתרון פשוט, השפעה גדולה: כך עובד הריפיל – במקום לקנות מחדש את כל המוצר, הצרכן רוכש מילוי בלבד, באריזה דקה וחסכונית יותר. מעבר לחיסכון כלכלי, מדובר בצעד משמעותי לצמצום השימוש בחומרי גלם, בפסולת ובפליטות פחמן. הבחירה במוצרים באריזות מילוי מחדש, ריפיל, מאפשרת לצרכנים לתרום לסביבה – דרך הרגלי הקנייה השגרתיים שלהם.
הנתונים מדברים: כשהסביבה והכיס נפגשים, השינוי קורה – הצרכנים בישראל מעוניינים לעשות את הבחירה הצרכנית האחראית. במחקר חדש שנערך על ידי ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים בבי"ס אריסון למנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, (ובוצע במערכת ה Pollit של חברת הפאנלים האינטרנטית Panel4all) נמצא שכ 57% מהישראלים חשים אחריות אישית לנהוג באופן שאינו מזיק לסביבה ושכ-2/3 מהצרכנים בישראל מעוניינים שמשווקים ומותגים יסייעו להם לצרוך באופן אחראי יותר כלפי הסביבה.
אחת החברות המובילות את המהפכה היא לוריאל, שמציבה יעדים שאפתניים – ומיישמת בשטח. עד שנת 2030 קבוצת לוריאל, שחקנית הביוטי המובילה בעולם ובישראל, שואפת להפחית ב-50% את השימוש בפלסטיק בתולי, להגדיל ל-50% את השימוש בחומרים ממוחזרים או ביולוגיים באריזות מוצריה ולהפחית ב-
20% את כמות האריזה לכל מוצר. המעבר לאריזות מילוי מחדש (ריפיל) הוא חלק משמעותי מהאסטרטגיה הזו.
ממצאי המחקר שערכה לוריאל ישראל בשיתוף מכון קאנטר העלה כי 70% מהצעירים בישראל (גילאי 18-29) הביעו נכונות לרכוש בושם במילוי חוזר. כשנוסף לכך יתרון כלכלי – הנתון עולה באופן משמעותי ל-84%. אגב, צרכני מותגי היוקרה מובילים את השינוי, עם שיעורי חשיפה ונכונות גבוהים יותר לעבור לפורמט המילוי החוזר. מכאן ניתן להסיק כי הצרכנים לא אדישים, אך הם מחפשים ערך מוסף שמעבר לבחירה הסביבתית-ערכית.
לדברי אריאלה יערי, סמנכ״לית תקשורת וקיימות בלוריאל ישראל: ״באריזות למילוי חוזר יש יתרון כפול – גם ערך סביבתי וגם ערך כלכלי. האריזות דקות יותר, צורכות פחות משאבים, מפחיתות פסולת פלסטיק וזכוכית ומוצעות במחיר מופחת ביחס למוצרים באריזות החד פעמיות. זו הצעת ערך ברורה שמניעה צרכנים לפעולה”.
דוגמאות מהמדפים, בתחומי מוצרי היוקרה, טיפוח ושיער: הבשמים La Vie Est Belle של לנקום ו-My Way של ארמאני, מציגים חיסכון של עשרות אחוזים בזכוכית, פלסטיק וקרטון הודות לפורמט המילוי. גם סדרת Absolue של לנקום, שמן השיער של Kérastase ומגוון מוצרי קיל’ס מציעים את המוצרים באריזות למילוי חוזר ומוצעים בהוזלה ממוצעת בטווח שבין 15% – 30%.
גם מותגי הדרמו-קוסמטיקה לא נשארים מאחור: לה רוש-פוזה מציע קרם לעור יבש, ליפיקאר סינדט AP+ בשקית מילוי שחוסכת 73% פלסטיק, ובקרוב יצטרפו אליו גם מוצרים מבית סרווה באריזות מילוי חוזר.
המגמה העולמית – נכנסת בהדרגה גם לישראל
גלי לב, סמנכ״לית שיווק ודיגיטל בלוריאל ישראל, מסבירה: ״תוצאות המחקר והנתונים מהשטח מעודדות. הישראלים, ובעיקר הדור הצעיר, מבינים את החשיבות של הפחתת טביעת הרגל הסביבתית, מבלי להתפשר על איכות המוצר. כשהשינוי גם משתלם כלכלית – יש תמריץ נוסף לאימוץ המגמה. אנו צופים שהיצע המוצרים באריזות למילוי חוזר והפופולריות שלהם תלך תגדל בישראל, כפי שקורה כבר באירופה ובעולם."
איך הצרכן הישראלי יכול להצטרף למהפכה? 5 צעדים פשוטים לצרכנות מודעת:
- העדיפו מוצרים עם אפשרות למילוי חוזר כשהאופציה קיימת.
- חפשו את סימון האריזה – מידע זה מופיע לעיתים קרובות על גבי המוצר.
- הצטרפו לתוכניות מחזור והחזרת מיכלים (כמו בקיל’ס).
- שתפו את סביבתם הקרובה – בני משפחה וחברים – שינוי הרגלים מתחיל משיחה.
- אימצו הרגלי שימוש חוזר גם בקטגוריות יומיומיות אחרת: ביגוד, ריהוט, שאריות מזון ועוד.
ולסיום – זכרו שכל בחירה קטנה משפיעה. הצעד הבא בידיים שלכם.
